Logopeda
Pani logopeda - Barbara Środulska
prowadzi zajęcia w nastepujące dni:
poniedziałek: 9.00 - 13.30
środa: 9.00 - 11.00
czwartek: 9.00 - 11.30
Zapraszam do oglądnięcia:
https://www.youtube.com/watch?v=n2RO3WV5NQY&ab_channel=M%C3%B3wiAga
Popatrz na obrazek.Twoim zadaniem jest utworzenie zdań z wykorzystaniem wyrazów obok.
Ułóż historyjkę obrazkową w odpowiedniej kolejności i opowiedz komuś dorosłemu.
"SAŁATKA"
Głoska "SZ"
Ćwiczenia z głoską –G
Sylaby.
- W nagłosie:ga,ge,gu,gy,gi,gę,gą.
- W otoczeniu samogłosek:aga,ege,ugu,ogo,igi.
Przykładowe zabawy i ćwiczenia.
1.Gąska Gosia „mówi” w różnych gęsich językach, powtarzaj za nią:
Gę,gę,gę |
Gi,gi,gi |
Gą,gą,gą |
Go,go,go |
2. Pokoloruj guziki żółtym i czerwonym kolorem.
Malując duży guzik wymawiaj:ga,go,gu.
Malując małe guziki wymawiaj:aga,ogo,ege.
kolorowanka guziki https://lh3.googleusercontent.com/proxy/FacUa4kfyU3TY2tmnztk2wBFDcHY0UBCWYsGxiZot6a_eoqDaHcWFG8W7GQIuhmk5IYQXtnIgXi2fMnc2v-_oquuzcMc4eZKNIYCPA
3.Zabawa z wagami.
Wysłuchaj wyrazów,a następnie powiedz,który z nich jest „cięższy”.
Gazeta-wagon flaga-góra magazyn-gołąb
Garaż-papuga gaza-gęś stragan-guma
4.Odpowiedz na pytania zadawane przez dorosłego.
- Może być do żucia.
- Domek samochodu.
- Można go sobie nabić na głowie.
- Pokazuje nam godzinę.
- Wyjeżdża do nagłego wypadku.
- Ptak,który naśladuje ludzką mowę.
5.Naucz się wierszyka na pamięć.
„ROGAL”
Gruby rogal na straganie
do gosposi miał pytanie:
„Czego szukasz droga Gieniu?”
Tutaj grzecznie leżę w cieniu.
Jestem gruby, wypieczony,
jagódkami wypełniony.
Już Gieniusia rogal bierze
elegancko, bo w papierze.
Ćwiczenia z głoską „K”
Ćwiczenia słuchowe.
Wymawiamy słowa w opozycji K-G,zadaniem dziecka jest podnieść do góry rękę w momencie,kiedy usłyszy słowo w którym występuje głoska „K”.
Kura-góra
Klosz-grosz
Kra-gra
Zakon-zagon
Koniec-goniec
Kurnik-górnik
Kraty-graty
Kość-gość
Kramy-gramy
Ćwiczenia w sylabach otwartych.
-
W nagłosie: ka,ke,ki,ką,kę
-
W otoczeniu samogłosek: aka,eke,yky,uku,oko,iki.
-
W wygłosie: ak,ek,yk,ik,ok.
Zabawy i ćwiczenia.
1. Dorysuj kropelki,ale tak żeby było ich więcej niż 4.Dotykając kropelki wypowiadaj głośno:KAP
2.Zabawa z piłką.
Rzucaj piłkę do góry i powtórz usłyszane sylaby:KA,KO,KU,KE.
3.Zabawa „Kukułka”.
Popatrz na tę śliczną kukułkę.Spróbuj zakukać tak jak ona,najpierw 3 razy na jednym wydechu,a potem 5 razy na jednym wydechu.
4.Połącz w pary jednakowe sylaby.
Ka ke
Eke oko
Ku ek
Ak ku
Ok ka
Oko eke
Ek ok
Ke ak
5.Rośliny i zwierzęta.
Powiedz,które wyrazy trzeba gdzie umieścić w tabelce,jeśli umiesz sam je wpisz jeśli nie to poproś kogoś dorosłego.
Wyrazy:karp,kalafior,kalarepa,koza,kukurydza,kuna,kokos,konwalia,krowa,kaczka,cykoria,buk,koń,burak,klon,kura,foka,wilk,byk.
Rośliny |
Zwierzęta |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.Połącz takie same figury i powtórz za osobą dorosłą wyrazy,które powstały-odczytaj (jeśli potrafisz).
7.Wysłuchaj wyrazów,powtórz je za osobą dorosłą, podziel wyrazy na głoski i przelicz ile jest głosek w każdym wyrazie: sok,paka,placek,koc,blask,kuc,krab,kolano,kij,syk,byk,muzyka,brak,klops,kran,kleks,plusk.
8.Ułóż zdrobnienia do podanych wyrazów.
Kabel ……………………………….
Kaczor………………………………
Kapelusz…………………………………..
Kawa………………………………………..
Koc……………………………………..
Kubeł……………………………………….
Kura……………………………………………..
Kula………………………………………………
Kosz…………………………………………………
Krowa……………………………………………..
9.Uzupełnij wg.wzoru:
Lekarz-lekarka
Malarz-
Kucharz-
Pielęgniarz-
Fryzjer-
10.Posłuchaj wyrazów,wypowiedz je głośno i zastanów się który wyraz tu nie pasuje i dlaczego.
-
Kabel,żelazko,koszula,kura.
-
Kalafior,koń,kremówka,kawior.
-
Koc,koń,krowa,koza.
-
Koc,rak,kapa,sukno.
Ćwiczenia z głoską „C”
Aby przypomnieć dziecku jak wypowiedzieć tę głoskę, prosimy aby powiedziało /t/ i /s/. W wyniku szybkiego wypowiadania powstaje /ts/.
Głoskę utrwalamy wypowiadając:
-
Ca,co,cu,ce,cy
-
Aca,oco,ece,ycy,ucu
-
Ac,ec,yc,uc
Przygotowywujemy kwiatek z popieru i zachęcamy dziecko do zrywania płatków i jednoczesnego powtarzania za rodzicem zapisanych sylab.
Gra planszowa
Dziecko przesuwa swój pionek o tyle oczek ile będzie na rzuconej kostce.Rodzic czyta dziecku wypisaną na polu sylabę,a dziecko powtarza.
Wykonaj kostkę.
Na ściankach kostki napisane są słowa.Dziecko rzuca kostką ,rodzic czyta wylosowane słowo, a dziecko powtarza.
Miłej zabawy !!!
Porady logopedy z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowie.
http://ppptarnow.pl/2020/04/06/jak-rodzice-moga-wspomagac-rozwoj-mowy-dzieci-porady-logopedy/
http://ppptarnow.pl/wp-content/uploads/2020/04/ćwiczenia-słuchowe.pdf
Przykłady ćwiczeń logopedycznych
1.Ćwiczenia oddechowe.
- Wstrzymujemy oddech,a potem mówimy „a,e,o”.
- Wypowiadanie:”hu,hu,ha.
- Wypowiadanie:”hu,hu,ha.”
- Nastawienie dmuchające.Zabawa”Jabłka na drzewo”-dmuchanie rurką w obrazki przedstawiające jabłka.
- Nastawienie wydłużania wydechu. Zabawa”Rybki do stawu”-przenoszenie rybek rurką na obrazek stawu.
2.Ćwiczenia podniebienia miękkiego.
- Ziewanie
- Chrapanie
- „Płukanie gardła”
- Kaszel dziadka
- Bezgłośne:k,g
3.Ćwiczenia policzków.
- „Balon”-wydymanie buzi,nabieranie powietrza i przytrzymywanie
- Balon naprzemiennie-nabieranie i wypuszczanie powietrz -naprzemienne
- Powolne wypuszczanie powietrza
- „Pęknięty balon”-Gwałtowne wypuszczanie powietrza.
- „Masarz policzków”-językiem od środka”malowanie „dziąseł i podniebienia
4.Ćwiczenia warg.
- Ćwiczenia na sylabach otwartych:np.ła,łe itd.
- Na sylabach zamkniętych:ała,ełe,itd.
- Całowanie ściany-robienie z warg spłaszczonego ryjka
- Rysowanie kółek-kręcenie dookoła wargą górną i dolną równocześnie.
- Masaż zębami-ruchy wewnętrzną stroną warg po zębach.
- „Cmokanie”-puszczanie tzw.buziaczków
- „Rybi pyszczek”-wydęcie warg na zewnątrz
- „Śmiech konia”-naśladowanie rżenia konia
- Unoszenie górnej wargi
- Parsknięcia- zabawa”Konik”-dziecko naśladuje konika.
5.Ćwiczenia języka-pionizacja
- Na brodę
- Do nosa,na boki
- Rysowanie dużych kółek
- Malowanie podniebienia
- Liczenie zębów
- Spychanie górnej wargi
- Język wąski i szerok
9.Grafomotoryka.
-malowanie palcem,dłonią
-malowanie linni falistych
-malowanie kółek
-rysowanie po śladzie,
-łączenie kropek
-rysowanie w konturach,
- rysowanie w labiryntach
-kalkowanie
-zamalowywanie wyznaczonych powierzchni
-zamalowywanie płaszczyzn
-obrysowywanie konturów
Barbara Środulska
Rymowanki logopedyczne
Pies
Witam pana,
panie psie,
porozmawiać z panem chcę.
- Gdybyś pieski język znał,
to byś do mnie szczekał:
- hau! hau! hau!
-naśladujemy szczekanie psa (hau)
-pokazujemy zęby (pies szczerzy kły)
-poruszamy językiem w różne strony (pies merda ogonem)
Myszka
Któż to dziury
w serze wygryzł?
- Myszka piszczy, że to tygrys!
- Może jakiś inny zwierz?
Zapiszczała:
- piiiisz, co chcesz!
-szeroko otwieramy i zamykamy buzię, zęby widoczne (tygrys gryzie ser)
-naśladujemy piszczenie myszki (piii)
-wypychamy językiem prawy i lewy policzek(myszka ucieka przed kotem)
Koń
Na pastwisku pasie się koń,
mały gawron woła doń:
- Kto jest większy, ja czy ty?
A ten koń ze śmiechu rży:
- hi, hi, hi!
-kląskamy (koń stuka kopytami)
-parskamy
-i-ha, i-ha, i-ha
-naśladujemy krakanie (kra, kra, kra)
Rybka
Złota rybko, powiedz szybko,
czy ty umiesz mówić, rybko?
Otwórz pyszczek, potem stul
i co powiesz?
- Bul! Bul! Bul!
-otwieramy i zamykamy usta ściągnięte, jak przy wymawianiu [u]
-opuszczamy i unosimy żuchwę z ustami ściągniętymi, jak przy wymawianiu [u]
-wybrzmiewamy głoskę [p] kierując strumień powietrza na dłoń (rybka wypuszcza bąbelki powietrza)