Logopeda

 

Pani  logopeda - Barbara Środulska

prowadzi zajęcia w nastepujące dni:

poniedziałek: 9.00 - 13.30

środa: 9.00 - 11.00

czwartek: 9.00 - 11.30

 

Zapraszam do oglądnięcia:

https://www.youtube.com/watch?v=n2RO3WV5NQY&ab_channel=M%C3%B3wiAga

 

 

 

  

 

Popatrz na obrazek.Twoim zadaniem jest utworzenie zdań z wykorzystaniem wyrazów obok.

 

 

Ułóż historyjkę obrazkową w odpowiedniej kolejności i opowiedz komuś dorosłemu.

"SAŁATKA"

 

Głoska "SZ"

 

 

 

 

Ćwiczenia z głoską –G

Sylaby.

  • W nagłosie:ga,ge,gu,gy,gi,gę,gą.
  • W otoczeniu samogłosek:aga,ege,ugu,ogo,igi.

 

Przykładowe zabawy i ćwiczenia.

1.Gąska Gosia „mówi” w różnych gęsich językach, powtarzaj za nią:

Gę,gę,gę

Gi,gi,gi

Gą,gą,gą

Go,go,go

 

 

2. Pokoloruj guziki żółtym i czerwonym kolorem.

Malując duży guzik wymawiaj:ga,go,gu.

Malując małe guziki wymawiaj:aga,ogo,ege.

kolorowanka guziki https://lh3.googleusercontent.com/proxy/FacUa4kfyU3TY2tmnztk2wBFDcHY0UBCWYsGxiZot6a_eoqDaHcWFG8W7GQIuhmk5IYQXtnIgXi2fMnc2v-_oquuzcMc4eZKNIYCPA

 

3.Zabawa z wagami.

Wysłuchaj wyrazów,a następnie powiedz,który z nich jest „cięższy”.

 

Gazeta-wagon                        flaga-góra                                                        magazyn-gołąb                      

Garaż-papuga                         gaza-gęś                                                         stragan-guma

 

4.Odpowiedz na pytania zadawane przez dorosłego.

  1. Może być do żucia.
  2. Domek samochodu.
  3. Można go sobie nabić na głowie.
  4. Pokazuje nam godzinę.
  5. Wyjeżdża do nagłego wypadku.
  6. Ptak,który naśladuje ludzką mowę.

5.Naucz się wierszyka na pamięć.

 

„ROGAL”

Gruby rogal na straganie

do gosposi miał pytanie:

„Czego szukasz droga Gieniu?”

Tutaj grzecznie leżę w cieniu.

Jestem gruby, wypieczony,

jagódkami wypełniony.

Już Gieniusia rogal bierze

elegancko, bo w papierze.

 

Ćwiczenia z głoską „K” 

 

Ćwiczenia słuchowe

Wymawiamy słowa w opozycji K-G,zadaniem dziecka jest podnieść do góry rękę w momencie,kiedy usłyszy słowo w którym występuje głoska „K”. 

Kura-góra 

Klosz-grosz 

Kra-gra 

Zakon-zagon 

Koniec-goniec 

Kurnik-górnik 

Kraty-graty 

Kość-gość 

Kramy-gramy 

 

Ćwiczenia w sylabach otwartych. 

  • W nagłosie: ka,ke,ki,ką,kę 

  • W otoczeniu samogłosek: aka,eke,yky,uku,oko,iki. 

  • W wygłosie: ak,ek,yk,ik,ok. 

 

Zabawy i ćwiczenia. 

  1.  Dorysuj kropelki,ale tak żeby było ich więcej niż 4.Dotykając kropelki wypowiadaj głośno:KAP

 

2.Zabawa z piłką. 

Rzucaj piłkę do góry i powtórz usłyszane sylaby:KA,KO,KU,KE. 

 

3.Zabawa „Kukułka”.

Popatrz na tę śliczną kukułkę.Spróbuj zakukać tak jak ona,najpierw 3 razy na jednym wydechu,a potem 5 razy na jednym wydechu. 

C:UsersBasiaDownloadskukułka.jpg 

4.Połącz w pary jednakowe sylaby. 

 

Ka                                                               ke 

Eke                                                              oko 

Ku                                                                ek 

Ak                                                                ku 

Ok                                                                ka 

Oko                                                              eke 

Ek                                                                 ok 

Ke                                                                 ak 

 

5.Rośliny i zwierzęta. 

Powiedz,które wyrazy trzeba gdzie umieścić w tabelce,jeśli umiesz sam je wpisz jeśli nie to poproś kogoś dorosłego. 

Wyrazy:karp,kalafior,kalarepa,koza,kukurydza,kuna,kokos,konwalia,krowa,kaczka,cykoria,buk,koń,burak,klon,kura,foka,wilk,byk. 

 

Rośliny 

Zwierzęta 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Połącz takie same figury i powtórz za osobą dorosłą wyrazy,które powstały-odczytaj (jeśli potrafisz). 

 

 

 

 

 

 

 

7.Wysłuchaj wyrazów,powtórz je za osobą dorosłą, podziel wyrazy na głoski i przelicz ile jest głosek w każdym wyrazie: sok,paka,placek,koc,blask,kuc,krab,kolano,kij,syk,byk,muzyka,brak,klops,kran,kleks,plusk. 

 

8.Ułóż zdrobnienia do podanych wyrazów. 

Kabel ………………………………. 

Kaczor……………………………… 

Kapelusz………………………………….. 

Kawa……………………………………….. 

Koc…………………………………….. 

Kubeł………………………………………. 

Kura…………………………………………….. 

Kula……………………………………………… 

Kosz………………………………………………… 

Krowa…………………………………………….. 

 

9.Uzupełnij wg.wzoru: 

Lekarz-lekarka 

Malarz- 

Kucharz- 

Pielęgniarz- 

Fryzjer- 

 

10.Posłuchaj wyrazów,wypowiedz je głośno i zastanów się który wyraz tu nie pasuje i dlaczego. 

  • Kabel,żelazko,koszula,kura. 

  • Kalafior,koń,kremówka,kawior. 

  • Koc,koń,krowa,koza. 

  • Koc,rak,kapa,sukno. 

 

Ćwiczenia z głoską „C” 

Aby przypomnieć dziecku jak wypowiedzieć tę głoskę, prosimy aby powiedziało /t/ i /s/. W wyniku szybkiego wypowiadania powstaje /ts/.

Głoskę utrwalamy wypowiadając: 

  • Ca,co,cu,ce,cy 

  • Aca,oco,ece,ycy,ucu 

  • Ac,ec,yc,uc 

Przygotowywujemy kwiatek z popieru i zachęcamy dziecko do zrywania płatków i jednoczesnego powtarzania za rodzicem zapisanych sylab. 

 

Gra planszowa

Dziecko przesuwa swój pionek o tyle oczek ile będzie na rzuconej kostce.Rodzic czyta dziecku wypisaną na polu sylabę,a dziecko powtarza

 

    

 

 

Wykonaj kostkę.

 

 Na ściankach kostki napisane są słowa.Dziecko rzuca kostką ,rodzic czyta wylosowane słowo, a dziecko powtarza.

 

 

Miłej zabawy !!!

 

                                                                      

                                                                   

 

                                                                      

                                                     

                                                                  

                                                                      

                                                               

                                                                      

 

Zapraszamy do ćwiczeń z głoską " Z " ( oglądnijcie filmik )
 
 
 
 
Zabawa robi robi smok ? Nazywanie czynności.
 
 

 

 

 

 

 

 

 Porady logopedy z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowie.

 

 

 

http://ppptarnow.pl/2020/04/06/jak-rodzice-moga-wspomagac-rozwoj-mowy-dzieci-porady-logopedy/

 

http://ppptarnow.pl/wp-content/uploads/2020/04/ćwiczenia-słuchowe.pdf

 


Przykłady ćwiczeń logopedycznych

 

1.Ćwiczenia oddechowe.

  • Wstrzymujemy oddech,a potem mówimy „a,e,o”.
  • Wypowiadanie:”hu,hu,ha.
  •  Wypowiadanie:”hu,hu,ha.”
  • Nastawienie dmuchające.Zabawa”Jabłka na drzewo”-dmuchanie rurką w obrazki przedstawiające jabłka.
  • Nastawienie wydłużania wydechu. Zabawa”Rybki do stawu”-przenoszenie rybek rurką na obrazek stawu.

    2.Ćwiczenia podniebienia miękkiego.

  • Ziewanie
  • Chrapanie
  • „Płukanie gardła”
  • Kaszel dziadka
  • Bezgłośne:k,g

    3.Ćwiczenia policzków.

  • „Balon”-wydymanie buzi,nabieranie powietrza i przytrzymywanie
  • Balon naprzemiennie-nabieranie i wypuszczanie powietrz -naprzemienne
  • Powolne wypuszczanie powietrza
  • „Pęknięty balon”-Gwałtowne wypuszczanie powietrza.
  • „Masarz policzków”-językiem od środka”malowanie „dziąseł i podniebienia

    4.Ćwiczenia warg.

  • Ćwiczenia na sylabach otwartych:np.ła,łe itd.
  • Na sylabach zamkniętych:ała,ełe,itd.
  • Całowanie ściany-robienie z warg spłaszczonego ryjka
  • Rysowanie kółek-kręcenie dookoła wargą górną i dolną równocześnie.
  • Masaż zębami-ruchy wewnętrzną stroną warg po zębach.
  • „Cmokanie”-puszczanie tzw.buziaczków
  • „Rybi pyszczek”-wydęcie warg na zewnątrz
  • „Śmiech konia”-naśladowanie rżenia konia
  • Unoszenie górnej wargi
  • Parsknięcia- zabawa”Konik”-dziecko naśladuje konika.

    5.Ćwiczenia języka-pionizacja

  • Na brodę
  • Do nosa,na boki
  • Rysowanie dużych kółek
  • Malowanie podniebienia
  • Liczenie zębów
  • Spychanie górnej wargi
  • Język wąski i szerok

    9.Grafomotoryka.

    -malowanie palcem,dłonią

    -malowanie linni falistych

    -malowanie kółek

    -rysowanie po śladzie,

    -łączenie kropek

    -rysowanie w konturach,

    - rysowanie w labiryntach

    -kalkowanie

    -zamalowywanie wyznaczonych powierzchni

    -zamalowywanie płaszczyzn

    -obrysowywanie konturów

 Barbara Środulska


Rymowanki logopedyczne 

 Pies
Witam pana,

panie psie,
porozmawiać z panem chcę.
- Gdybyś pieski język znał,
to byś do mnie szczekał:
- hau! hau! hau!

-naśladujemy szczekanie psa (hau)
-pokazujemy zęby (pies szczerzy kły)
-poruszamy językiem w różne strony (pies merda ogonem)

Myszka
Któż to dziury
w serze wygryzł?

- Myszka piszczy, że to tygrys!
- Może jakiś inny zwierz?
Zapiszczała:
- piiiisz, co chcesz!

-szeroko otwieramy i zamykamy buzię, zęby widoczne (tygrys gryzie ser)
-naśladujemy piszczenie myszki (piii)
-wypychamy językiem prawy i lewy policzek(myszka ucieka przed kotem)

Koń
Na pastwisku pasie się koń,
mały gawron woła doń:
- Kto jest większy, ja czy ty?
A ten koń ze śmiechu rży:
- hi, hi, hi!

-kląskamy (koń stuka kopytami)
-parskamy
-i-ha, i-ha, i-ha
-naśladujemy krakanie (kra, kra, kra)

Rybka
Złota rybko, powiedz szybko,
czy ty umiesz mówić, rybko?
Otwórz pyszczek, potem stul
i co powiesz?
- Bul! Bul! Bul!

-otwieramy i zamykamy usta ściągnięte, jak przy wymawianiu [u]
-opuszczamy i unosimy żuchwę z ustami ściągniętymi, jak przy wymawianiu [u]
-wybrzmiewamy głoskę [p] kierując strumień powietrza na dłoń (rybka wypuszcza bąbelki powietrza)