Przedszkole Publiczne Nr 27
Strona głowna  /  Księga gości

Zabawy z głoską " W "

 

 

 

Zabawy z literą " S"

 

Opracowała: Brabara Srodulska

 

Koncentracja uwagi.

Zabawy i ćwiczenia dla przedszkolaków

Zapamiętywanie kolejności obrazków

Obrazki przedstawiające pojedyncze przedmioty (mogą to być karty lub małe obrazki prostych przedmiotów wykonane wcześiej przez dzieci) układamy obok siebie. Zaczynamy od 3 obrazków; im starsze dziecko, tym obrazków może być więcej. Dziecko przygląda się im i stara się zapamięać ich kolejność Po chwili odwracamy je na drugą stronę a dziecko odtwarza z pamięi ich kolejność. Gdy próba jest udana, dokłdamy kolejny obrazek. Jeśi nie, ćwiczymy dalej z tą samą ilością obrazków.

Co zniknęło?

Moża wykorzystać obrazki z poprzedniego zadania lub realne przedmioty czy zabawki (np. klucz, długopis, kubek, piłeczka, figurki zwierząt, itp.) – ustawiamy je obok siebie. Dziecko przygląda się po chwili zamyka oczy, w tym czasie chowamy jeden z przedmiotów a dziecko odgaduje, co zniknęło.

 Części ciała

Nazywamy szybko i wskazujemy na sobie części ciał. Dziecko ma robić to samo na sobie. Dla zmylenia co jakiś czas wskazujemy część ciał inną niż wymieniamy – zadaniem dziecka jest wskazywać prawidłwo na podstawie usłszanej instrukcji słownej.

Wstukiwanie rytmu

Powtarzanie usłszanego rytmu. Dziecko ma za zadanie wysłchaćrytmu zademonstrowanego przez osobędorosłą(np. za pomocącymbałów, bęenka lub klaśięiami), a nastęnie wystukaćgo samodzielnie. Cierpliwi rodzice mogązabawęprzenieśćdo kuchni – drewniane łżi, plastikowe miski i prawdziwe garnki to atrakcyjne instrumenty dla dzieci.

Odgadywanie kształów

Rysujemy na plecach dziecka figury geometryczne lub proste obrazki. Dziecko ma za zadanie odgadnąć rysunek lub narysować odpowiedź na kartce.

Automatyczny pilot

Dziecko z zawiązanymi oczami musi przejść przez pokój, omijają rozłożone na dywanie przeszkody – najlepiej pluszowe zabawki, kierują się jedynie wskazówkami rodzica: np. "rób 2 małe kroki w przód, zatrzymaj się obróć się w miejscu w lewo i przejdź dwa tip-topki, zatrzymaj się i obróć się w prawo…

Kot w worku

Warto zrobić włsną wersję dostęnej na rynku gry. Do nieprzeźroczystego worka wkłdamy kilka małch przedmiotów – oczywistych do rozpoznania za pomocą dotyku stosownie do wieku dziecka, nie pokazują ich wcześniej dziecku. Dziecko wkłada rękę do worka i nie wyciągając elementów zgaduje, co trzyma w ręe. Inna wersja zabawy to: znajdź i wyciąnij…

Kto zauważy?

To zabawa podczas spaceru. Rodzice i dzieci na przemian zadają pytania, na które odpowiedzi wymagają spostrzegawczośi i skupienia na otoczeniu. Kto zauważy czerwony samochód, małgo pieska, trzy wrony, najwyższe drzewo, paniąw  niebieskim płaszczu, chłpoca na rowerze, itp.

Koncentrację malucha poprawiają również

Wiele ćwiczeń i kolorowanek do wydrukowania moża znaleźć w internecie (np. darmowe łamiglówki.com, supercoloring.com, dla-dzieci.com.pl).

Dobrej zabawy !!!

 

opracował: Ewa Faliszek-Podgórska, psycholog


Agresja u dzieci –

co warto wiedzieć, aby modyfikować niepożądane zachowania

17.04.2020

Pojęcie agresji używamy dla określenia tendencji, skłonności czy zachowania skierowanych przeciwko komuś lub czemuś.

Aktualna sytuacja związana z pandemią i nieznanymi dotąd ograniczeniami w życiu codziennym, powoduje frustrację u dorosłych, a co można powiedzieć o dzieciach, które nie mogą realizować swoich pasji, zainteresowań, rozładować nadmiaru energii poprzez wyjście z domu i korzystanie z większej przestrzeni niż mieszkanie, tak jak to robiły wcześniej?

Obecnie to rodzice i opiekunowie powinni wykorzystać czas, jaki jest im dany, na kontakt z dzieckiem, by lepiej je poznać, przyjrzeć się jego potrzebom i zachowaniom, wzmacniać relacje oraz to, co w nich dobre i cierpliwie modyfikować to, co niepożądane.

Zmęczenie psychiczne i fizyczne, przedłużająca się powtarzalność czynności i schematyzm każdego dnia na jaki jesteśmy skazani, aktualnie sprzyja zachowaniom nieadekwatnym: wybuchom złości, zniecierpliwieniu, irytacji.

Wszystkie dzieci (podobnie jak dorośli) przeżywają w różnych sytuacjach uczucia złości, gniewu, chęci dokuczenia innym.

Rozwój osobowości dziecka, określonego stylu zachowania i reagowania na różne bodźce zależą od:

- czynnika wrodzonego, związanego z fizjologią i właściwościami układu nerwowego;

- czynnika aktywnościowego, czyli temperamentu;

- czynnika frustracyjnego pojawiającego się w sytuacji niezaspakajania potrzeb psychicznych;

- czynnika naśladowczego (dziecko obserwuje i uczy się zachowań od innych);

- czynnika instrumentalnego, objawiającego się postawą „chcę to mieć”.

Agresywnymi stają się te dzieci, wobec których popełniono wiele błędów wychowawczych, takich jak:

- nasilone i różnorodne ograniczanie aktywności, bezwzględne nakazy, niezaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych: bezpieczeństwa, miłości, akceptacji;

- pobłażanie agresywnym reakcjom wyrażane opiniami: „potrafi walczyć o swoje”, „poradzi sobie w życiu”, „przecież bójki wśród dzieci to coś normalnego”;

- uleganie żądaniom dziecka wyrażanych agresywnymi zachowaniami (wulgaryzmy, krzyk, bicie, kopanie, upór, negatywizm);

- przyzwolenie na oglądanie przez dziecko aktów przemocy w telewizji, Internecie, środowisku domowym;

- stosowanie ostrych kar cielesnych.

Jaka więc powinna być pożądana postawa wobec dziecka, które zachowuje się agresywnie?

- spróbuj zrozumieć, skąd biorą się akty agresji (obserwuj sytuacje, miejsca, osoby);

- ucz dziecko inaczej wyrażać trudne uczucia (gniewu, złości) pamiętając, by akceptować uczucia a nie zachowania, krytykować konkretne zachowania a nie osobę dziecka, np. „złości mnie, że używasz wulgarnych słów” zamiast „jesteś wulgarny”;

- chwal za dobre zachowanie zamiast koncentrować się na dziecku zwłaszcza wtedy, gdy zachowuje się nieodpowiednio;

- stawiaj jasne granice, aby dziecko wiedziało co wolno, a jakich zachowań nie tolerujesz;

- stosuj konsekwencje wychowawcze i pokazuj dziecku jak może zachować się inaczej by naprawić zło, które wyrządziło i nie traciło przyjemności (możliwości zabawy, oglądania ulubionej bajki czy filmu, itp.) gdy wywiąże się ze swoich obowiązków, zachowuje poprawnie.

Wypowiadaj swoją prawdę jasno i spokojnie.

Wysłuchaj także innych, nawet głupich i nieświadomych.

Oni też mają swoją opowieść. (Desiderata)

opracowała

Iwona Mielec, psycholog PPP w Tarnowie 


Terapia nie tylko na trudne czasy – czyli BAJKOTERAPIA

 http://ppptarnow.pl/2020/04/16/terapia-nie-tylko-na-trudne-czasy-czyli-bajkoterapia/


ŻYCIE POD JEDNYM DACHEM W OKRESIE PANDEMI

http://ppptarnow.pl/2020/04/03/zycie-pod-jednym-dachem-czy-sielanka-jest-mozliwa/


Psycholog radzi 

  http://ppptarnow.pl/2020/03/23/psycholog-radzi/


Lęki dziecka w czasach koronawirusa

http://ppptarnow.pl/2020/03/26/leki-dziecka-w-czasach-koronawirusa/

 


 

 

 

 

 


15 PRZYKAZAŃ LOGOPEDYCZNYCH:

1. ZWRÓĆ UWAGĘ NA SPOSÓB ODDYCHANIA DZIECKA. Wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu powinien się odbywać przez nos. Jeśli przy oddychaniu dziecko ma otwartą buzię, powinno Cię to zaniepokoić

2. BY DOBRZE MÓWIĆ, TRZEBA DOBRZE SŁYSZEĆ. Jeśli musisz powtarzać polecenie lub prośby kierowane do dziecka, sprawdź Jego słuch. Dobry odbiór komunikatu, prawidłowe funkcjonowanie słuchu, to połowa sukcesu.

3. MÓWIĄC DO DZIECKA, NIE SPIESZCZAJ FORM WYRAZÓW! Tylko prawidłowa wymowa i zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt w postaci prawidłowej wymowy.

4. ZWRÓĆ UWAGĘ NA BUDOWĘ JĘZYKA, WARG, POLICZKÓW, PODNIEBIENIA (miękkiego i twardego) oraz JĘZYKA. Jeśli masz wątpliwości co do ich wyglądu, ułożenia, wielkości czy ruchliwości, udaj się do specjalisty po konsultację.

5. UCZ DZIECKO GRYZIENIA od momenty, gdy tylko zaczniesz podawać pokarmy stałe. Gryzienie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie zębów i żuchwy oraz prawidłowe ruchy języka.

6. CZYTAJ SWOJEMU DZIECKU JAK NAJWIĘCEJ KSIĄŻEK od samego początku, od urodzenia. Baw się czytaniem, modeluj głos, zmieniaj intonację. Dziecko w ten sposób kształtuje wyobraźnię, uczy się również rozpoznawać emocje, zanim samo będzie świadome je wykorzystywało.

7. PODCZAS CZYTANIA NIECH TWOJE DZIECKO OPOWIADA treść ilustracji, naśladuje różne odgłosy (np. szum wiatru, pukanie, odgłosy zwierząt itp.). Wyrazy dźwiękonaśladowcze są doskonałym ćwiczeniem usprawniającym narządy artykulacyjne, przygotowują dziecko do wymowy kolejnych głosek

8.  ZACHĘCAJ DZIECKO DO NAUKI WIERSZY ORAZ RYMOWANEK NA PAMIĘĆ. Jest to doskonała forma ćwiczeń utrwalających wyrazistą wymowę. Rytm i koordynacja mają ogromne znaczenie dla rozwoju płynnej, zrozumiałej mowy

9. WPROWADŹ DO ZABAWY GIMNASTYKĘ BUZI I JĘZYKA. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech to będzie zabawa dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzicie razem i to już jest sukces. O tym, jak prowadzić tę gimnastykę, porozmawiaj z logopedą dziecka. On udzieli Ci fachowych wskazówek.

10. ĆWICZENIA WYKONUJCIE SYSTEMATYCZNIE! Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku.

11. STARAJ SIĘ BY ROZMOWA BYŁA PRZYJEMNOŚCIĄ. Unikaj nieustannego poprawiania wymowy dziecka. Dziecko ciągle upominane wycofuje się z kontaktów słownych.

12. OGRANICZ OGLĄDANIE TELEWIZJI. Przekaz telewizyjny jest mało zrozumiany dla dziecka, zaburza myślenie logiczne oraz może być przyczyną dysleksji. Jeśli już staraj się wybierać wartościowe programy. Bądź  zawsze zorientowanym, co dziecko ogląda. Nie zostawiaj włączonego telewizora, jeżeli nikt go nie ogląda.

13. DBAJ O MOCNĄ WIĘŻ EMOCJONALNĄ. Głaskaj, przytulaj, chwal dziecko. Zachęca to do kontaktów werbalnych.

14. DBAJ O PRAWIDŁOWY ROZWÓJ RUCHOWY. Zachęcaj do biegania, wspinania się po drabinkach, jazdy na hulajnodze, rowerze, rolkach. Usprawniaj motorykę palców, poprzez wydzieranie, naklejanie, lepienie z plasteliny, malowania, rysowanie.

15. STARAJ SIĘ BY ZABURZENIE MOWY ZOSTAŁO USUNIĘTE PRZED PODJĘCIEM NAUKI SZKOLNEJ.  Uchroni to dziecko przed otrzymywaniem niższych ocen, wyśmiewaniem przez rówieśników-stresem.

 

Warto przeczytać
Dodaj wpis
Imię i Nazwisko
Adres e-mail
Wpis
Wpisz wynik: 2+2