Przedszkole Publiczne Nr 27
Strona głowna  /  G.II Starszaki
G.II Starszaki

 

kontakt:    starszakipp27@wp.pl



 

 

 

 

OD 25 MAJA br.  ZAPRASZAMY DO ZAKŁADKI " DOMOWE PRZEDSZKOLE"

 

22.05.2020       PIĄTEK

 

 

Kodowanie na dywanie – Zadania bez drukowania – koduj z nami

https://kodowanienadywanie.blogspot.com/2020/03/zadania-bez-drukowania.html

 

Kontynuujemy ćwiczenia przygotowujące doi czytania i pisania.

5 latki -  Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 73. Czytanie z rodzicem nazw zwierząt i roślin, odszukiwanie ich na rysunku. Kolorowanie rysunku.

 

6 latki - Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 76. Czytanie zdań, pisanie X pod wyrazem tak jeżeli zadanie jest prawdziwe, lub pod wyrazem nie, jeżeli zdanie jest fałszywe.

 

Utrwalenie poznanych piosenek: Posłuchajmy piosenki  "Jestem Polakiem”

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&feature=youtu.be

 

"Maszeruje wiosna" ( Gowin - Bożek)

https://www.youtube.com/watch?v=DnH0l6NK6vI

tekst

https://www.tekstowo.pl/piosenka,urszula,maszeruje_wiosna.html

 

Joanna 

 

Zajęcia popołudniowe


Dokończ rymowanki o łące:


Trawa,kwiaty, biedronka- to na pewno...( łąka)
Czerwony jak , gotowany rak - to....( mak)
Ma żółty środek, białe płatki , łodyga u niej wiotka. Ten łąkowy kwiatek- to....(stokrotka)
Piegowata dama, po łące chodzi od rana. wygrzewa się w promieniach słonka, to....( biedronka).
Czy to fruwają kwiaty/ Jest ich tyle. Nie to.....(motyle).
Lata ,lata koło czoła. To miodowa....( Pszczoła.


Zabawa ruchowa " Mucha' dzieci na sygnał , biegają machając rękami ( skrzydła) i naśladują bzyczenie muchy.


Przypomnienie nazw i wyglądu roślin z łąki ,układanie ich nazw z rozsypanki literowej 

https://www.youtube.com/watch?v=bgYeAZm8mqk.  


Zabawa ruchowa przy muzyce 

https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E

Milej zabawy

Ewa.

 

21.05.2020     CZWARTEK

 

Dziś zapraszam do wykonania pracy pt „ Sensoryczne motyle” Będą potrzebne - klej - różne zioła i przyprawy. Taka praca plastyczna to nie tylko świetna zabawa, ale także rozwijanie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, planowania motorycznego oraz dostarczanie różnych wrażeń sensorycznych - szczególnie tych dotykowych i węchowych. 

https://www.youtube.com/watch?v=-rcMpYAzRGE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3LtZAl-_4biaucZGhV7J4g5YnSUITXt6de8BOuiLWuvSBWOWXjlCPhlYs 

 

szablon 

https://drive.google.com/file/d/1sZDTJzjeNwTecHLrf8H9ffqgjhgV5xOe/view 

 

Kontynuujemy pracę w książkach. Zadanie na dziś: Odszukanie na obrazku ukrytych zwierząt. Nazywanie ich. Określanie, dlaczego trudno było je odszukać. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów z roślin zielnych. Karta pracy, cz. 4, s. 43. 

 

Gra interaktywna „ Na jaką głoskę – łąka” 

https://view.genial.ly/5eb6466a639bfa0d0fdc1978 

 

Ćwiczenia logorytmiczne: Rób to, o czym mówi wiersz. Dzieci poruszają się zgodnie z tekstem wierszyka. Najpierw razem z rodzicem, potem samodzielnie. 

 

Zrób do przodu cztery kroki, i rozejrzyj się na boki.  

Tupnij nogą raz i dwa, ta zabawa nadal trwa.  

Teraz w lewo jeden krok, przysiad, i do góry skok.  

Zrób do tyłu kroków trzy, by koledze otrzeć łzy.  

Klaśnij w ręce razy pięć, na klaskanie też masz chęć!  

Wokół obróć się, raz dwa, piłka skacze hop-sa-sa.  

Ręce w górę i na boki, zrób zajęcze cztery skoki.  

Gdy się zmęczysz, poleż sobie, i wyciągnij w górę nogę. 

Joanna

 

Zajęcia popołudniowe


Oglądanie filmu " Mrowisko" zapoznanie dzieci z ciekawostkami z życia mrówek 

https://www.youtube.com/watch?v=vdmUH0-G7s4.


Zabawa dydaktyczna " Na zielonej łące" rozpoznawanie i nazywanie owadów, zwierząt i roślin żyjących na łące

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4.

 

Zabawa pantomimiczna "mieszkańcy łąki' naśladowanie ruchem owadów ( osy, muchy,motyla, trzmiela, biedronki...)


Wykonanie pracy plastycznej " Biedronka" 

http://edufunkids.com/biedronka-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-rolki/.


Miłego dnia,

Ewa

 

 

20.05.2020   ŚRODA

 

Gra interaktywna do wyboru wersja łatwiejsza i trudniejsza  – oczywiście można zagrać w obydwie:

„Sudoku dla początkujących – łąka

https://view.genial.ly/5eb95b807792c20d16619660

 

„ Sudoku – łąka”

https://view.genial.ly/5eb93f0d8a39780d0f676404

 

Kontynuujemy pracę w książkach. Zadanie na dziś: Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania plastrów miodu. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom. Karta pracy, cz. 4, s. 42

 

Na koniec trochę ruchu i trochę wiedzy w zabawie „ Malowane wiosenne Kwiaty

https://view.genial.ly/5e8340fdad7e6d0e3aa91a56/interactive-content-malowane-wiosenne-kwiaty?fbclid=IwAR0u2KI-bggPry9mkjpuPOpi3YM3KK1E3Oafb4EzNoNmPpycUYCc3ZYhrps

Joanna 

 

Zajęcia popołudniowe

 

Zabawa naśladowcza przy muzyce" Motyle" h

ttps://www.youtube.com/watch?v=NFvfoCdPQWU 


Rysowany wierszyk- rysujemy motyla

https://www.youtube.com/watch?v=kZ9yZ72-3vw.


Zabawa matematyczna utrwalenie dodawania i odejmowania oraz poznanych cyfr w zabawie " Liczymy cukierki" 

https://www.youtube.com/watch?v=VL7s-ENTyXo


Zabawa przy muzyce 

https://www.youtube.com/watch?v=WjYjo2mYC3E.


Miłego dnia, 

Ewa.

 

19.05.2020       WTOREK

 

Kolorowanka „Łąka w maju”. Potrzebne będą; wyprawka: karta L, kredki.

Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań „ Prawda czy fałsz” Dziecko dostaje chustkę. Rodzic wypowiada zdania. Jeżeli dziecko uzna, że zdanie jest prawdziwe, porusza chustką nad głową. Jeżeli sądzi, że nie jest prawdziwe – siedzą bez ruchu. Czy to prawda, czy to fałsz? Gdy odgadniesz, sygnał dasz.

 

 − Konik polny w wodzie gra.

− Żaba dwie głowy ma. 

−  Biedroneczki są w kropeczki.

 − Motyle mają ciepłe czapeczki.

 − Stokrotka jest czerwona.

−  Ważka jest większa niż wrona…

 

Zabawa ruchowa z elementem równowagi: „Bocian chodzi po wysokiej trawie”. Dziecko chodzi, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej nodze, druga oparta o kolano nogi, na której stoi. Porusza złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

 

Kontynuujemy prace w książkach. Zadanie na dziś: Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie pętlą owadów. Dokańczanie rysunku motyla według wzoru. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie motyla po śladach. Kolorowanie rysunku. Rysowanie po śladzie drogi motyla do stokrotki.  Karta pracy cz. 4, s. 39, 41.

 

Ćwiczenie spostrzegawczości – gra interaktywna „ Łąka”

https://view.genial.ly/5eb70cd82fb48d0d930ba33e

Joanna

 

 

Zajęcia popołudniowe

 


Ćwiczenia artykulacyjne " na łące" przećwiczenie narządów mowy na zgłoskach pszczoła

- bzz, mucha-zzz, bocian - kle,kle, żaba -rech, rech.

dzieci w czasie zabawy mogą ruchem naśladować owady i zwierzęta.

 


Zapoznanie dzieci " Co to są barwy ochronne na podstawie utworu

" O Zabkach w czerwonych czapkach"

 

https://www.youtube.com/watch?v=uXfxfNpIKZU
Ćwiczenia słuchowe " Głosy żab"

 

https://www.youtube.com/watch?v=ajetxjirSyw 

Rozwiązywanie zagadek 

 

https://www.youtube.com/watch?v=MNHh0gw_9hU. 

 

Miłego dnia

Ewa.

 

18.05.2020     PONIEDZIAŁEK

 

Kontynuujemy prace w książkach. Zadanie na dziś: Oglądanie obrazka. Określanie, co dzieje się na łące w maju. Oglądanie zdjęć zwierząt, nazywanie ich. Karta pracy, cz. 4, s. 36, 37. 

 

Zabawa pobudzająco-hamująca „Wiosenne zagadki” dziecko maszeruje „ po łące” w rytm grany przez rodzica np. drewnianą łyżką na garnku. Podczas przerwy w grze rodzic prezentuje dziecku zagadkę o tematyce wiosennej. Po jej rozwiązaniu dziecko ponownie maszeruje. 

 

Wiosną i latem się pojawia, kiedy ranek nastaje jej kropelki są na kwiatkach, listkach i na trawie. (rosa

Na niebie jej barwy pięknie się mienią, jak most ogromny łączy niebo z ziemią. (tęcza

Błyszczący na jej plecach płaszczyk czerwony, czarnymi kropkami pięknie ozdobiony. (biedronka

Ma barwne skrzydła, fruwa nad łąką i bardzo lubi, gdy świeci słonko. (motyl

Jak się ten owad nazywa? Przez cały dzień pracuje. Na plecach nosi ciężary, kopiec wielki buduje.  (mrówka

 

Gra interaktywna „ Łączenie cech – łąka”

https://view.genial.ly/5ebadb87c2ecf10d6a54b1d0 

 

Nie zapominamy też o ćwiczeniach przygotowujących do pisania i czytania: 

 

5 latki: Odszukiwanie na obrazku ukrytych zwierząt, nazywanie ich. Kolorowanie rysunku. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 74.  

6 latki: Ćwiczenia w czytaniu. Potrzebna będą: wyprawka – obrazki, wyrazy (biedronka, konik polny, ważka, stokrotka, mak), nożyczki, kartka, klej. Dzieci oglądają obrazki. Nazywają zwierzęta i rośliny na nich przedstawione. Dobierają do nich wyrazy – ich nazwy. Naklejają wyrazy z obrazkami na kartkach. 

Joanna

 

Zajęcia popołudniowie

 

Zabawa oddechowa " Motyle " umiarkowane dmuchanie na papierowego motyla ćwiczenia pojemności płuc

Zabawa paluszkowa " Mieszkańcy łąki" 

https://www.youtube.com/watch?v=MQReD1Ld1a0. 

 

Słuchanie opowiadania " Na łące " w oparciu o ilustrację z książki Nowe przygody Olka i Ady str .74-76

https://www.youtube.com/watch?v=j-POeJHTbTo.


Zabawa plastyczna -"stemplowanie Łąki

https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc 


Miłej zabawy

Ewa.

 

15.05.2020      PIĄTEK

 

Nauka rymowanki: 

W Europie mieszkam,  

tak jak ty, kolego.  

Że jestem Polakiem  

– dumny jestem z tego. 

Próba wyjaśnienia przyczyn dumy wynikającej z faktu, że jest się Polakiem.  

 

Zabawy ruchowe pod hasłem „ Gimnastyka w domu” dla małych i dużych

https://www.youtube.com/watch?v=ZvvewNwtu_c 

 

6 latki pamiętają o utrwalaniu liter i ćwiczą czytanie.  

 

Na koniec proponuję wykonanie „ Kanapkowej kostki” ( Potrzebne : kartka papieru i drukarka’ można również kostkę zrobić samemu)

  i zabawę „ Z czym zjem kanapkę na podwieczorek ? "

 

https://jimdo-storage.global.ssl.fastly.net/file/03bc1265-286a-4c02-841e-66e6a9661644/Kostka%20-%20z%20czym%20zjesz%20kanapk%C4%99.pdf 

Joanna

 

Zajęcia popołudniowe

 

Zabawa " Bawimy się słowami" wykorzystujemy obrazki z wyprawki plastycznej karta F( kot,kogut, tygrys,koza,...).

Zabawa polega na; dziecko losuje obrazek z wizerunkiem zwierzaka podaje jago nazwę, dzieli nazwę na sylaby, głoski.

Rodzic podaje słowo określające element pogody np: deszcz,wiatr , tęcza ,słońce...

Dziecko próbuje łączyć nazwę obrazka, ze słowem podanym rzez rodzica np. KOGUT+ DESZCZ

i otrzymujemy DESZCZOWY KOGUT,KOGUCI DESZCZ, DESZCZOKOGUT.

KOT+ TĘCZA otrzymujemy TĘCZOKOT, TĘCZA KOCIA,TĘCZOWY KOT.........


Zabawa " Kto tak potrafi?" Dzieci przeskakują przez rozłożoną gazetę obunóż , skaczą dookoła gazety na jednej nodze, zwijają gazetę w kulkę , dmuchają tak na nią , aby turlała się po podłodze, podrzucają papierowa kulkę do góry i łapią.
Rozwiązywanie zagadek nt " Polska" odczytywanie odpowiedzi 

 

https://www.youtube.com/watch?v=20_HspeIrEA 


Słuchanie baśni duńskiego autora Hansa Chrytiana Andersen  pt. " Księżniczka na ziarnku grochu"

https://www.youtube.com/watch?v=qHGJSPZGpfY 


Wykonajcie ilustrację dowolną metodą do wysłuchanej baśni H.CH. Andersena.


Miłego dnia

Ewa.

 

14.05.2020     CZWARTEK

 

Oglądamy krótką prezentację o unii Europejskiej połączona z wysłuchaniem jej hymnu

 

https://www.youtube.com/watch?v=6SrV-3iC4Ww

 

Kontynuujemy pracę w książkach; zadanie na dziś: Karta pracy, cz. 4, s. 34–35.

 

Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki) Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę są zwrócone. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie samodzielnie lub z pomocą rodziców państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru. Oglądanie obrazków innych flag.

 

Nie zapominamy o ruchu: dziś kontynuujemy „Grę w klasy” – tym razem wybieramy inną planszę

 

https://drive.google.com/file/d/13cw8OVd9LY_3LEDGz2OUzCU0_fuuH0ao/view

Joanna

 

Zajęcia popołudniowe


Zabawa ruchowa " Do przodu, do tyłu" . Dzieci są piłeczkami skaczą obunóż do przodu gdy rodzic klaska, a do tyłu gdy oklaski milkną.


Słuchanie nagrań piosenek ludowych regionu krakowskiego

https://www.youtube.com/watch?v=Gw63X9OnO_k 

https://www.youtube.com/watch?v=aOl2Chgz0P0 


 Nauka na pamięć wiersza E. Stadtmuller " Kto jesteś?"
 Czy wiesz kim jesteś?
- To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
- Znaki ojczyste/
Ojczyste barwy
- biało- czerwone
Ojczyste godło 
- orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
- mazurka dźwięki.
No i stolica 
- miasto syrenki.
I jeszcze Wisła
- co sobie płynie 
raz na nizinie
raz na wyżynie
i mija miasta 
prześliczne takie...
Już wiesz kim jesteś?
- Jestem Polakiem.


Zapoznanie dzieci z mapą Europy, poznanie innych krajów Unii Europejskiej .

Odczytywanie nazw państw graniczących z Polską 
https://www.youtube.com/watch?v=jXIgRJXt1Q4 

https://www.youtube.com/watch?v=AkVUDHfOfvM 


 Ukladanie z rozsypanki literowej nazw państw UE HISZPANIA, WŁOCHY, GRECJA,ANGLIA....


Miłego dnia

Ewa.

 

13.05.2020   ŚRODA

 

Zabawa: „Zgadnij, co mam na myśli”  ? rodzic wybiera jeden przedmiot z otoczenia, następnie opisuje jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) możesz zmieniać w zależności od możliwości dziecka. Zabawa rozwija dziecięcą wyobraźnię i umiejętność logicznego myślenia. Oczywiście w zabawie może nastąpić zamiana ról – dziecko opisuje – rodzic odgaduje.

 

Zabawa ruchowa: „ Zbijamy bańki częściami ciała” Zabawa w aktywny sposób pomaga dzieciom zapamiętać położenie swoich części ciała, ułatwia zapamiętanie stron ciała, wydłuża koncentrację uwagi.

 

 https://www.youtube.com/watch?v=IIf_Dk7UyOE&list=PLIfn6MzhxnMAVlgtQQvkFCz1ce_9ghi0j 

Śpiewamy piosenkę „ Jestem Polakiem” 

 

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&feature=youtu.be 

6 latki - ćwiczenia w czytaniuPotrzebne będą: wyprawka - karta N, nożyczki, klej. Wycinanie obrazków i zdań. Układanie zdań do obrazków. Odczytywanie ich. Zdania: W wazonie jest bukiet bzu. Olek je jajko ugotowane na twardo. Ada rysuje upragnionego kotka. To stokrotki, maki a dookoła trawa. Ada niesie jej ulubione bazie – kotki. To hulajnoga Ady, a tam rower Olka

Joanna

Zajęcia popołudniowe


Oglądanie filmu Krajobrazy Polski" swobodne wypowiedzi dzieci na temat ilustracji poprawne budowania zdań pod względem gramatycznym

 https://www.youtube.com/watch?v=kHg_tid5mP4  .


Omówienie wyglądu flagi Polski po wysłuchaniu piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=hJ9SZzcOP_I 


Słuchanie legendy " O Lechu i białym orle" zapoznanie dzieci z historią powstania państwa polskiego i godła Polski 

https://www.youtube.com/watch?v=xEGKdy2KpVI


Zabawa dydaktyczna " Po lewej , po prawej stronie" dzieci podczas zabawy wykorzystują flagę - ustawiają flagę względem siebie , względem drugiej osoby.

Milej zabawy Ewa.

 

12.05.2020  WTOREK

 

Wykonujemy pracę  „Nasze godło”. Potrzebne będą: wyprawka: karta 22, nożyczki, czerwona farba, pędzel, korona.  Wycinamy z karty rysunek godła i malujemy na czerwono, tak aby kształt orła został biały. Naklejamy koronę – naklejka na głowie orła. Oczywiście chwalimy się pracami.

 

Kontynuujemy pracę w książkach; zadanie na dziś:

Określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy. Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki. Karta pracy, cz. 4, s. 30−31

 

Ćwiczenia oddechowe „Wiślane fale”. Potrzebny będzie pasek bibuły przymocowany do patyczka; można też wykorzystać np. papierowa serwetkę – ważne żeby było lekkie. Dziecko nabiera powietrza nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.

 

No i oczywiście nie zapominamy o ruchu. Propozycja na dziś to „Gra w klasy”; możemy do niej wracać przez kilka dni korzystając z różnych układów planszy.

Plansze do pobrania:

https://drive.google.com/file/d/13cw8OVd9LY_3LEDGz2OUzCU0_fuuH0ao/view

 

Zadaniem dziecka jest odrysować układ, a następnie wykonać mnóstwo skoków! Ćwiczymy więc wiele sfer na raz! Motorykę małą, dużą, percepcję wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową, a nawet współpracę! Kto nie ma możliwości rysować na betonie może stworzyć plansze na dywanie za pomocą taśmy zabezpieczającej do malowania. Miłej zabawy i oczywiście proszę o zdjęcia.

Joanna

 

 

ZAJĘCIA  POPOŁUDNIOWE


Zabawa " Powiedz co słyszysz?" Prosimy dziecko o podanie wyrazów, których nazwy kończą się na tę samą głoskę np;

rak- mak; but-bat; sok-rok; klasa- kasa;sos-nos....


Zabawa oddechowa " Spacer" dzieci maszerują w różnych kierunkach wdychając powietrze nosem , a wydychają ustami.


Słuchanie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=hJ9SZzcOP_  

 

I przypomnienie  dzieciom symboli

https://ourlittleadventures.pl/podroze-po-polsce/warszawa/pierwszy-raz-w-warszawie-przewodnik-dla-rodzin/ 

 

Rozpoznawania i nazywania ciekawych miejsc w stolicy .

Zabawy przy muzyce 

https://www.youtube.com/watch?v=YQNaA-U9Lcc


Miłej zabawy,

Ewa

 

 

11.05.2020        PONIEDZAŁEK


Zabawa artykulacyjna " Jedziemy do Warszawy" przećwiczenie mowy dzieci na zgłoskach

- jedziemy samochodem - bru,brum; jedziemy pociągiem- puf,puf; jedziemy autokarem - wrr,wrr; jedziemy motocyklem- try,try.


Oglądanie filmu o Warszawie zapoznanie dzieci z zabytkami i ciekawymi miejscami w stolicy.

https://www.youtube.com/watch?v=tg5y1_Gja20 


Rozmowa z dziećmi " Jaka jest Warszawa?' Zwrócenie uwagi na prawidłowe budowanie zdań

w czasie opowiadania pod względem gramatycznym.
Zapoznanie dzieci z historią powstania naszej stolicy Warszawy

 https://www.youtube.com/watch?v=mmRzBf_2Hsc 

 

Wykonanie pracy plastyczne" Warszawa stolica Polski" dowolna techniką.

Zabawa ruchowa przy muzyce 

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM. 

 

Milego dnia Ewa.

 

Zajęcia popołudniowe 

 

Zabawa „Rozwijamy zdania”. Można do zabawy wykorzystać dowolną ilustrację np. z książki.

Przykładowo: pokazujemy dziecku obrazek szarego kota pijącego mleko z niebieskiej miski.

Podajemy zdanie i mówimy, że dodając kolejne słowa będziemy rozwijali je. Np.:

Kot pije mleko. Szary kot pije mleko. Szary kot pije mleko z miski. Szary kot pije mleko z niebieskiej miski. 

Bierzemy następny obrazek; rodzic podaje proste zdanie, a dziecko je rozwija. 

 

Kontynuujemy pracę w książkach. Zadanie na dziś: Rysowanie po śladach rysunku Syreny i fal. Karta pracy, cz. 4, s. 29. 

 

Nie zapominamy o ruchu; dziś gimnastyka w parach: 

https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4&t=84s 

 

Zabawa „ Matematyka małego Polaka” pracują 6-l i 5-l dzieci chętne 

https://drive.google.com/file/d/1dthWqHu7eM90Rv8D99ICRNJmyP4VDFCG/view 

 

Joanna

 

 

08.05.2020   PIĄTEK


Zabawa dokończ zdanie . rodzice mówią początek zdania , a dzieci je kończą.
Miejscowość , w której mieszkam ....
Moje przedszkole znajduje się ....
Mieszkam przy ulicy.....
Lubię swoje miasto......

 


Przypomnijmy sobie kolory - do zabawy potrzebujemy paski kolorowego papieru. Rodzice ustawiają ciąg pasków np. żółty, zielony, czerwony,żółty,zielony dziecko nazywa kolory i ustawia paski dalej wg. wzoru. Biały , biały, niebieski , niebieski żółty...dzieci ustawiają dalszy ciąg. Dziecko może nazywać kolory, dzielić ich nazwy na sylaby i głoski.


Oglądamy film " Miasto i wieś" zwrócenie uwagi dzieci na różnice między miastem , a wsią. A My gdzie mieszkamy , czy wiecie?

https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM

 

Zapraszam kochane dzieci do pracy dla Misia Bruna . Pamiętacie jak Miś Bruno odwiedzał Was w domu , a Wy razem z nim słuchaliście bajek.    To teraz zapraszam , Was do słuchania ulubionej bajki , którą przeczytają Wam rodzice , a Wy narysujcie, namalujcie lub wytnijcie z papieru kolorowego ilustracje . Przyślijcie ją na nasza pocztę , a ja prześlę Wasze prace do Misia Bruna.


A teraz zabawa przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8


Miłego dnia

Ewa.

 

Zajęcia popołudniowe

 

Śpiewamy piosenkę „Jestem Polakiem” 

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&feature=youtu.be 

 

Przypomnijmy sobie piosenkę "Maszeruje wiosna" ( Gowin - Bożek) 

https://www.youtube.com/watch?v=DnH0l6NK6vI 

tekst https://www.tekstowo.pl/piosenka,urszula,maszeruje_wiosna.html 

 

Nie zapominamy o ruchu. Dziś profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia mięśni grzbietu: 

https://panimonia.pl/2020/03/18/zabawy-ruchowe-i-gimnastyczne-dla-przedszkolakow/?fbclid=IwAR0w06kC9rLD9V7g7Po4ecu11E2ZIof-fiZm63HZ0ZCT4r1ef2p0k2hcV5Q 

 

Polska zagadki tematyczne https://www.youtube.com/watch?v=20_HspeIrEA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2zDCK4MR8K1lj8nxLXFtDvfjd0Spjk7kO5HmCRDQhsCpeTrTr4FHbWagw 

 

Kontynuujemy pracę w książkach. Zadanie na dziś:  

Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach spirali – dużych i małych. Karta pracy, cz. 4, s. 27. 

 

6-l Ćwiczenia w czytaniuukładanie z liter nazw do obrazków. Dowolne obrazki, litery (korzystamy z liter i obrazków z wyprawki). Dzieci losują obrazki. Układają pod nimi z liter ich nazwy. Np.: samolot, rower, hulajnoga, hamak, tramwaj, statek… 

 

Joanna

 

07.05.2020     CZWARTEK

 

 


Zabawa "zamiana słów" rodzice podają proste wyrazy, dzieci układają je z rozsypanki literowej . Następnie prosimy dzieci ,aby zmieniły pierwsza lub ostatnią głoskę w wyrazie, tak aby powstał nowy wyraz ( możemy podać głoskę do zmiany). Na przykład SEN- zmieniamy N na R i mamy: 

SEN-SER,
NOC-NOS
KOT-KOC
PIES-PIEC
LAS-PAS
RAK-SAK...


Rozmowa z dziećmi nt. regionu , w którym mieszkam. Zapoznanie dzieci , ze strojami ludowymi krakowskim  i  góralskim .

Opisywanie i porównywanie ich na obrazkach. 


https://www.google.com/search?client=opera&q=zdjęcia+stroju+krakowskiego&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

https://www.google.com/search?client=opera&q=zdjęcia+stroju+góralskiego&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 


Coś dla ciała - ćwiczenia gimnastyczne


- Zabawa " Coraz szybciej" , dzieci słuchają w jaki sposób klaszczą rodzice i poruszają się zgodnie z tym rytmem. Jeśli klaszczą wolno dz. porusza się wolno, jeśli klaszczą szybko dz. porusza się szybko.
Ćwiczenie mięśni brzucha- " Jak najdalej do przodu" . Dziecko w siadzie prostym, wykonuje skłony tułowia w przód sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp.
Skręty " Na prawo i na lewo" .Dzieci w siadzie skrzyżnym ,ręce na głowie łokcie maja na zewnątrz. Wykonują skręty tułowia w prawą i lewą .
-
Skrętoskłony " Witamy stopy". Dzieci w siadzie rozkrocznym , ręce wyciągnięte przed siebie, wykonują skręty do lewej stopy- powitanie jej, a później do prawej stopy.
Ćwiczenie mięśni grzbietu"Oglądamy ręce" Dzieci leża na brzuchu, unoszą głowę i prostują ręce oglądają je, wytrzymując przez chwilę. potem powrót do leżenia odpoczynek.
Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha" Nogi i ręce". Dzieci leżą na plecach . Na sygnał równocześnie unoszą ręce i nogi do góry i dotykają się .
Bieg dzieci biegają w rytm klaskania rodziców , gdy klaskanie milknie dzieci zatrzymują się w bezruchu.
Ćwiczenia przeciw plaskostopiu. " Sprytne stopy" Dzieci maszerują w rytm klaskania rodziców na palcach, na piętach na wewnętrznych bobach stopy i na zewnętrznych bokach stopy.
-
Zabawa uspakajająca - dzieci maszerują w rytm muzyki krakowskiej

https://www.youtube.com/watch?v=HKiHrGivkqYwiaka 
Milej zabawy, Ewa

 

7.05.2020 CZWARTEK 

 

Kodowanie na dywanie – koduj z nami – „Polska” 

https://www.youtube.com/watch?v=3e3kcKUDArg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR22woPr-1oSuaD3aitjdDkO3FGwzGuIoH85k0oWZCHKR1l9J5FW5sEpvF0 

 

Nie zapominamy o ruchu. Dziś proponuję ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy kręgosłupa 

https://panimonia.pl/2020/03/18/zabawy-ruchowe-i-gimnastyczne-dla-przedszkolakow/?fbclid=IwAR0w06kC9rLD9V7g7Po4ecu11E2ZIof-fiZm63HZ0ZCT4r1ef2p0k2hcV5Q 

 

Kontynuujemy prace w książkach. Zadania na dziś:  

Rysowanie po liniach od obrazków dzieci do zdjęć miejscowości, w których mieszkają. Rysowanie po śladzie drogi babci i dziadka do domu. Określanie, co przedstawiają zdjęcia. Odszukanie w naklejkach zdjęć podobnych krajobrazów i naklejenie ich obok odpowiednich zdjęć. Rysowanie takiego samego rysunku po prawej stronie, jaki jest po lewej stronie. Określanie, co znajduje się w rogach rysunków. Karta pracy, cz. 4, s. 25, 26. 

 

6-latki utrwalają zapisy cyfrowe liczb. Można wykorzystać: karty obrazkowo-liczbowe, liczmany ( może być to cokolwiek co dzieci mogą policzyć: np. klocki, nakrętki itp.), kartoniki z liczbami, patyczki, plastelina ( jeśli posiadamy), włóczka lub sznurek, kartki papieru, kredki, nożyczki. 

 Układanie domina obrazkowo-liczbowego: rozszerzenie zakresu kart matematycznych – rysowanie lub wycinanie elementów, których liczba odpowiada liczbie umieszczonej na karcie,  

 

Wykonywanie ruchów według pomysłów dzieci, których liczba odpowiada pokazanej przez rodzica lub liczbie wylosowanej przez dziecko,  

Dopełnianie w pudełkach patyczków zgodnie ze wskazaniem określonej liczby, modelowanie cyfr z plasteliny lub układanie z włóczki czy sznurka, zgodnie z określoną liczbą elementów narysowanych na papierze lub ułożonych z liczmanów przez dzieci. 

Joanna

 

 

06. 05.2020   SRODA


Zabawa " domino ruchowe' dziecko, rodzic. Dziecko pokazuje dowolny ruch np. klaśnięcie w ręce , rodzic powtarza ruch i dodaje własny klaska w dłonie , podskakuje na jednej nodze. Dziecko powtarza oba ruchy i dodaje następny. Zabawa trwa do momentu pomylenia ruchów.
Nauka piosenki " Jestem Polakiem

 

 https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRMlakiem

 

Zabawa przy muzyce , dzieci maszerują skaczą obunóż, przeskakują z nogi na nogę. nauka piosenki na pamięć.
Zabawa ruchowa " znam ten kolor". Na podłodze rozkładamy kolorowe kartki A-4 lub wycinamy z nich kola (6 kolorów). Umawiamy się z dziećmi , że każdy kolor to inny sygnał Z     

                        ZIELONY-klaśnięcie w dłonie
                        NIEBIESKI- uderzenie w kolana
                        CZERWONY- podskok do góry
                        ŻÓŁTY- machanie rękami
                        BIAŁY- przysiad
                        CZARNY-stanie na jednej nodze

 


Gdy gra muzyka dzieci spacerują , gdy muzyka milknie rodzic pokazuje jedną czynność np. podskoki do góry , a dziecko musi stanąć na wyznaczonym kolorze- CZERWONYM.
Wykonanie pracy plastycznej " Herb miasta Tarnowa" wydzieranie z papieru kolorowego.
Miłego dnia

Ewa.

 

6.05.2020 ŚRODA 

 

Ćwiczymy pamięćgra interaktywna „Polska” 

https://view.genial.ly/5ea0605c42b8b70da806c39a 

 

 

Zabawa ruchowa „ Ciało – stop”

https://www.youtube.com/watch?v=kR_HPZPwRuk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3oSyxqme_pRz6VRX9vuXGv6OH-ui9ZInvQATwewUim2CYej7aOfgD0gJ8 

 

 

Kontynuujemy pracę w książkach; zadania na dziś: 

Dzieci czytają z rodzicem lub samodzielnie nazwy miejscowości. Następnie rysują znak + pod napisami miasto lub wioska, jeżeli dane zdjęcie przedstawia elementy miasta lub wsi, kolorują rysunki, rysują po śladzie drogi Ady i taty do domu. Karta pracy, cz. 4, s. 23,24. 

Dzieci 6-letnie nie zapominają o utrwalaniu liter i ćwiczeniu czytania.  

 

 

Zapraszam do zabawy „Zaszyfrowane wyrazy - Polska

https://drive.google.com/file/d/1Rh0Fa9Xofl2kfsBgHDXJ14EfW3hbmsf_/view 

Joanna

 

 

05.05.2020 WTOREK 

 

Zabawa ruchowa Części ciała”  - uczymy dzieci części i jego stronami. Zabawa wymaga sporo koncentracji. 

https://www.youtube.com/watch?v=TA-pBr5t61A&list=PLIfn6MzhxnMAVlgtQQvkFCz1ce_9ghi0j&index=3 

 

Kontynuujemy prace w książkach; zadanie na dziś: 

Dzieci rysują po śladach. Określają, który rysunek kojarzy się z ich otoczeniem, Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.  Karta pracy, cz. 4, s. 21,22. 

 

Posłuchajmy piosenki Jestem Polakiem 

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM&feature=youtu.be 

Próbujemy zaśpiewać refren. 

 

6-latki pracują w książkach - Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s 75. - Liczenie, o ile kratek środki kwiatów są oddalone od linii. Rysowanie pod linią kwiatów, których środki są oddalone o tyle samo kratek. 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=76 

Joanna

 

05.05.2020 WTOREK 


Zabawa: " Dwie ręce"
Ja 10 palców mam- dziecko pokazuje obie ręce z rozłożonymi palcami
na pianinie gram- dziecko naśladuje grę na pianinie
Ja dwie ręce mam -dziecko pokazuje dłonie
na bębenku gram- dziecko uderza na przemian dłońmi o uda
Ja 10 palców mam- dziecko pokazuje obie dłonie z rozłożonymi palcami
i na trąbce gram - dziecko naśladuje grę na trąbce
Ja dwie ręce mam - dziecko pokazuje dłonie
i zaklaszcze Wam- dziecko klaszcze.


Wiersz i zabawę można nauczyć się na pamięć.


Utrwalanie liter - czytanie prostych wyrazów. Dzieci układają i odczytują wyrazy z rozsypanki literowej - dom, ulica, miasto, Tarnów. 


Zabawa matematyczna " Liczymy figury geometryczne" (wykorzystujemy kolorowe figury geometryczne z wyprawki plastycznej). Rzucamy dwiema kostkami do gry, liczymy oczka np. na jednej kostce mamy 4- układamy 4 kwadraty niebieskie- na drugiej kostce mamy 3- układamy 3 kwadraty niebieskie. Pytamy dzieci ile ich jest? dzieci liczą i układają odpowiednie działanie 4+3=7
Wyrzucamy kostki liczymy oczka i układamy np. 3 duże koła i 2 małe koła prosimy dzieci o policzenie i zapisanie działania 3+2=5. Zabawa może być powtórzona kilka razy
.

Następnie samodzielnie wymyślamy zadania np. mamy 6 kółek zielonych i żółtych zabieramy 2 kółka zielone ile zostało żółtych kółek wykonujemy zapis i obliczamy 6-2=4. mamy 10 kwadratów białych i czerwonych zabieramy 5 kwadratów białych, ile zostało kwadratów czerwonych ,wykonujemy zapis i obliczamy 10-5=5.

 

Teraz czas na relaks przy muzyce. 

https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o
Miłej zabawy

Ewa

 

 

4.05 2020 rok PONIEDZIAŁEK


Pobawmy się - grafomotoryka, percepcja słuchowa 

https://www.youtube.com/watch?v=NBHQJNMH5xU
Zapoznanie dzieci z niektórymi zabytkami naszego pięknego miasta

https://www.ruszajwdroge.pl/2017/02/Tarnow-16-miejsc-ktore-warto-zobaczyc.html#.Xq6W2ztR3Dc 


Rozmowa z dziećmi na temat W jakim mieście mieszkamy, czy jest ono duże czy male, na jakiej ulicy dzieci mieszkają...
Wspólnie z dziećmi wybierzmy się na spacer po najbliższej okolicy po powrocie zaprośmy dzieci do wykonania pracy plastycznej                  

"Co warto zobaczyć w moim mieście"
Ćwiczenie twórcze" Nowe ulice" dzieci zamieniają nazwy ulic swojego osiedla , miasta od nazw owoców np. Cytrynowa, , Bananowa lub słodyczy Czekoladowa, Cukierkowa.

Ewa.


Zajęcia popołudniowe

04.05.2020 PONIEDZIAŁEK

Gra podłogowa „ Dłonie i stopy”

https://www.janauczycielka.blog/2020/04/donie-i-stopy-gra-podogowa.html?fbclid=IwAR2kjKp5epCJyMFhhFzCOsDJ0vWOD3GN-tClgX4vGHzjRR8WcAgX5nPqTFg

Pliki do pobrania

https://www.janauczycielka.com/start/do-pobrania/

Kontynuujemy prace w książkach; zadanie na dziś:

Rysujemy szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.  Karty pracy ( książka fioletowa) cz. 4, s. 20.

Ćwiczenia twórcze „Nowe ulice”. Dziecko zamienia nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).

Na koniec obejrzyjcie bajkę „ Alicja i maseczka ochronna na twarz”, która pomoże dzieciom zrozumieć konieczność noszenia maseczek.

https://www.youtube.com/watch?v=32HYMcfng_I&fbclid=IwAR1nbJpfKt4oSPsWM5o1JQcytybS3eAepYYsh9QxCOjka6gVPA5ts2k7p4o

Joanna


30.04.2020  CZWARTEK

Gra interaktywna „Znajdź pojemnik” – ćwiczymy spostrzegawczość

https://view.genial.ly/5e98aaef8a1e5e0e205e961f

Jak powstaje deszcz przypominamy sobie jak krąży woda w przyrodzie.

https://www.youtube.com/watch?v=t19GAurwTG8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3rUJXAfJxbcw1ZLw8JU9_xbSnHucv_squ1o65ah-Yv881uyciWr0McosE

Zaznajamiamy dziecko ze źródłami wody, która płynie w naszych kranach, w jaki sposób jest ona oczyszczana i uzdatniana do picia. Uwrażliwiamy dzieci na konieczność oszczędzania wody.

https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI

Zabawa badawczaoczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra.

Potrzebne będą: słoiki, pędzle ubrudzone w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, węgiel drzewny, żwirek, piasek. Dziecko brudzi wodę w słoiku, płukając w niej pędzel ubrudzony w farbie. Pokazujemy dziecku sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę. Wyjaśniamy dziecku, że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe. Podkreśla konieczność oszczędzania wody. Przecinamy dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki N. odwracamy szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu – piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą nakładamy na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dziecko wlewa brudną wodę ze słoika i obserwuje jej filtrowanie. Patrzy, jak wygląda oczyszczona woda. (W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).

Zabawy na świeżym powietrzu. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie. Dzieci obserwują drzewa, krzewy, zwierzęta, starają się dostrzec zachodzące w przyrodzie zmiany.

Zabawa ruchowaSkok, obrót i skok. Potrzebna będzie rolka po papierze toaletowym. Dziecko stoi, stopy ma złączone, rolka po papierze toaletowym leży poziomo przed dzieckiem. Dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez rolki w przód. Przed każdym skokiem odwraca się, ustawiając się przodem do przyboru. Utrudnienie: dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez rolkę, w przód i w tył. Można ćwiczyć razem z dzieckiem.

Bawimy się nakrętkami. Wielu z was zbiera nakrętki. Można je wykorzystać do fajnej zabawy, która przy okazji ćwiczy nasze ręce i palce. Możemy bawić się razem z dziećmi.

http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/04/zabawy-z-nakretkami.html?fbclid=IwAR3FxHx7BMlPf3os22vubBzcZ_g8Ssq7YCbsC99pT-_5FL1A6i6LcP4iKWE

I na koniec czas na domowe porządki. Potrzebne będą: miska z wodą i mydłem, szczoteczka, zabawki. Zadaniem dziecka jest wykąpać swoje zabawki, np. auta, lalki. Oczywiście wybieramy zabawki których nie uszkodzi woda. Ćwiczymy samodzielność i wprowadzamy w proste porządki domowe.

Joanna


Zajęcia popołudniowe.


Tworzenie zdań z podanych wyrazów .

Rodzice podają wyrazy a dzieci układają zdania np. PARK -Idę na spacer do parku. LAS- Jadę rowerem do lasu. Zwracamy uwagę dzieci na poprawne budowanie zdań pod względem gramatycznym . Możemy zaproponować dzieciom liczenie wyrazów w zdaniu.

 

Szukamy odpowiedzi na pytanie "Jak możemy dbać o naszą planetę?'

Na kartce formatu A-3 podzielona na cztery części rysujemy ilustracje , która przedstawia dbanie o naszą planetę np. segregowanie śmieci, sadzenie roślin, nie deptanie trawników...
Prace wykonujemy dowolną techniką . Oczywiście chwalimy się wykonanymi pracami.

 

Dalsza praca w książkach - karta pracy cz 4 str 18-19.
Miłego dnia i milej zabawy

Ewa.

 

 

29.04.2020 ŚRODA

Zagrajmy w grę interaktywną „Ćwiczymy spostrzegawczość” https://view.genial.ly/5e9df3acbc1ba60db2f6b753

Uczymy się krótkiego wiersza B. Formy

Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,

segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:

 do żółtego butelki, szkło do zielonego,

gazety i kartony zawsze do niebieskiego

Kontynuujemy naukę piosenki „ Ochroń ziemię” ( K. Gowik).  https://www.youtube.com/watch?v=3oEy3cS29W8

Podajemy dziecku przykłady krótkich wypowiedzeń w nadanym przez siebie rytmie, a dziecko stara się je powtórzyć na zasadzie echa muzycznego, w różnym tempie oraz z różnym natężeniem dźwięku. Zmienia dynamikę w wypowiedzeniu, wymawiając słowa naprzemiennie: raz głośno, raz cicho. Recytuje coraz głośniej, następnie – coraz ciszej:

-Ziemia, ziemia to nasza planeta.

-Dbamy o czyste powietrze.

-Nie chcemy śmieci na leśnej łące.

-Precz z dymem, który zasłania słońce.

Zabawa muzyczna „Zwierzaki z naszej paki” – potrzebne będą woreczki foliowe z uszami czyli zwykła, cienka reklamówka.

https://www.youtube.com/watch?v=7iUcJUpXDCw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3HqxFKpOkpXL7LTjz2MgOE1WEU5a3DB-P4di6tHMLmRUuGH2TpFzZzWv4

Wykonujemy pracę plastyczną „Segregujemy śmieci”. Potrzebne będą: wyprawka, karta 21, klej, nożyczki, kredki.

Oglądamy rysunki pojemników służących do segregowania śmieci. Wycinamy z karty elementów pojemników. Kolorujemy pojemniki na odpowiednie kolory, w zależności od rodzaju śmieci, jakie należy do nich wrzucać (przedstawione na rysunkach). Składamy i sklejamy pojemniki zgodnie z instrukcją. Porządkujemy miejsce pracy. Oczywiście chwalimy się pracami.

Zabawy na powietrzu: Zabawy badawcze – Gdzie jest powietrze? Potrzebne będą: balon, słomka do napojów, kubeczek z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce. Rozmawiamy z dziećmi na temat powietrza – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas. Nadmuchujemy balon – obserwujemy ich powiększanie się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy. Wciągamy powietrza do płuc i wydychujemy je przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków. Dmuchamy na paski bibuły zawieszone na nitce. Obserwujemy drzewa poruszane wiatrem. Wyjaśniamy, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr.

Zabawa ruchowa rozwijająca wyczucie ciała i przestrzeni – Toczymy zwalony pień. Rodzic z dzieckiem ćwiczą w parze. Dziecko jest przewróconym przez burzę pniem drzewa – leży na podłodze, Rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili następuje zmiana ról.

Udanej zabawy. Joanna


Zajęcia popołudniowe.
Zabawa z dopowiadaniem brakujących słów np. Drzewo liściaste ma pąki i....(liście).
Sosna to drzewo, które ma ....( igły).
Rośliny do życia potrzebują....( wody, słońca).
W parku i lesie oddychamy ....( świeżym powietrzem).

MAŁY EKOLOG- EKSPERYMENT " Odpady w glebie" . Dzieci z rodzicami zakopują w wyznaczonym miejscu na kilka tygodni (5) odpady np. skórkę z banana, ręcznik papierowy, plastikowy kubek, szczelnie zamkniętą plastikową butelkę, mały szklany słoik. Dzieci zastanawiają się, co może się dziać z zakopanymi odpadami , które z nich rozłożą się szybciej, a które  wolniej i czym to jest spowodowane. 
Zabawa ruchowa z elementem rzutu "Przewróć butelki" wykorzystujemy puste plastikowe butelki po napojach( 5 sztuk).Układamy butelki w rzędzie , w trójkąt ( zasady zabawy w kręgle). Następnie ustalamy odległość od butelek np. 2 metry. Dziecko toczy lub rzuca piłką liczymy punkty ( jedna przewrócona butelka , to jeden punkt).Zaproście do zabawy rodzeństwo i rodziców.
Dalsza praca z książką  karta pracy cz 4 str. 15,16.
Nie zapominajmy o codziennym czytaniu bajek ( 30 minut) dziennie. 

Miłego dnia życzy Ewa.


28.04. WTOREK

  1. Wszystko, co widzę” poproś dziecko, aby rozejrzało się po pokoju lub mieszkaniu i wymieniło wszystkie przedmioty o podanej przez Ciebie cesze, np. czerwone, miękkie, drewniane itp. Następnie dzieci wyszukują przedmioty na podaną głoskę. Prosimy o odszukanie w otoczeniu jak największej liczby przedmiotów, których nazwy się nią rozpoczynają,  np. t telewizor, telefon, toster. Można zrobić zawody – kto znajdzie więcej rzeczy! Zabawa kształtuje spostrzegawczość i umiejętność logicznego myślenia,  a także umiejętność dokonywania analizy głoskowej (wyodrębniania głosek w słowie), niezbędnej  w nauce czytania.
  2. Klasyfikujemy z użyciem kart logicznych. Segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę. Potrzebne będą: wyprawka – karta H, karta I  oraz nożyczki. Dzieci wycinają kwiaty. Rodzic przygotowuje kartoniki, na których będzie kodował wraz z dziećmi cechy kwiatów przedstawionych na kartkach: − wielkość, np. sylwetki człowieka ( schematyczna – czyli kółko -głowa oraz kreski – tułów, ręce i nogi), większa i mniejsza, − kolor, np. plamy: różowa, żółta, czerwona, − kształt – obrazek róży, pierwiosnka.
  3. Mówimy i pytamy: − Przyjrzyjcie się kartom. Co jest na nich przedstawione? − Jak można je rozdzielić? (Dzieci podają różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie według kształtów kwiatów). − Rozłóżcie karty na dwie grupy tak, aby w jednej z nich były obrazki dużych kwiatów, a w drugiej – małych kwiatów. − Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki małych kwiatów? (Np. małą sylwetą człowieka).

 − Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki dużych kwiatów? (Np. większą sylwetą człowieka). Dzieci zsuwają karty. Rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (małe lub duże), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę. − Rozłóżcie karty według kolorów. − Jak zaznaczycie na kartonikach, jakie kolory mają karty w każdej grupie? (Np. plamami w danym kolorze). Dzieci zsuwają karty. Rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (żółte, różowe lub czerwone plamy), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę. − Rozłóżcie karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów. − Jak zaznaczylibyście na kartonikach, jakie kwiaty są na obrazkach w każdej grupie? (Rysunkiem tulipana, róży, pierwiosnka). Dzieci zsuwają karty. Rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (rysunek kwiatu tulipana, róży, pierwiosnka), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę. Teraz sprawdzamy, czy dzieci potrafią wyróżnić wskazane cechy kart. Pokazujemy kartonik z zakodowaną cechą, a dzieci wybierają odpowiednie karty. Rodzic wybiera karty, a dzieci mają wskazać kartonik z odpowiednią cechą i ją nazwać. Dopiero kiedy upewnimy się, że dziecko potrafi wyróżnić i nazwać cechy obrazków, może przystąpić do ćwiczeń w wyróżnianiu dwóch cech jednocześnie.

4.Segregowanie kart ze względu na dwie cechy równocześnie. Wycięte wcześniej z wyprawki kartoniki z kwiatami (dla każdego dziecka).

Pokazujemy jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dzieci muszą wybrać karty przedstawiające: małe żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana. Rodzic wybiera karty, np. małą czerwoną różę i dużą czerwoną różę. Zadaniem dzieci jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (czerwone kwiaty róży). Jeżeli dzieci nie będą miały kłopotów z tymi ćwiczeniami, można spróbować segregować karty ze względu na trzy cechy, np. żółte, duże kwiaty tulipana.

5. Kwiatek z rolki po papierze toaletowym – nasze dzieci doskonale wiedzą, że z odpadów możemy zrobić wiele fajnych rzeczy. Dziś zrobimy kwiatka z rolki po papierze toaletowym. Potrzebne będą: kolorowy papier, rolka po papierze toaletowym, klej, nożyczki. Rolki oklejamy zielonym papierem. Powstają w ten sposób łodygi kwiatów. Z zielonego papieru wycinamy liście i doklejamy do przygotowanych rolek w dolnej części. Z kolorowego papieru wycinamy odpowiednie kształty kwiatów lub pojedynczych płatków, które przyklejamy do górnej części rolki. https://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/335-kwiaty-z-rolek

Oczywiście chwalimy się zdjęciami, a kwiatki wykorzystujemy do dekoracji pokoju lub kuchni.

6. Gra interaktywna „Ekologia – ćwiczymy pamięć” https://view.genial.ly/5e98aaef8a1e5e0e205e961f

7. Na koniec bajka „ Basia, Misiek, Zdzisiek i głupi wirus” Z. Staneckiej z ilustracjami M. Oklejak https://basia.com.pl/_files/Files/MZ/_i/MZ_i_glupi_wirus_lite.pdf?fbclid=IwAR3L2fHSKCrf_DJqPf-_QYhb9NEVTiQS3D3h6tP5WCFL4O10VTcjBSeZSaY

Joanna


Zajęcia popołudniowe.
Zapoznanie dzieci z najstarszym drzewem w Polsce Dębem Bartkiem i jego historią. 

https://www.youtube.com/watch?v=b0BwFU-ZJws Zachęcamy dzieci do zastanowienia się nad znaczeniem drzew w przyrodzie. Zabawa dydaktyczna " Co w domu mamy z drzewa?" dzieci wymieniają przedmioty ( stół,drzwi, krzesła, szafa, komoda...) dzielą ich nazwy na sylaby i głoski. Zabawa ruchowa " Wiatr i wichura" Dzieci drzewa stają w rozkroku unoszą ręce w górę - gałęzie . Na hasło WIATR dzieci lekko poruszają rękami, na hasło WICHURA mocno poruszają rekami i tułowiem.
W czasie spaceru lub w ogrodzie oglądamy drzewa dotykamy ich kory ,liści zachowując ostrożność nie niszcząc ich.
Dalsza praca w książce karta pracy cz 4 str 14,15.
Miłego dnia życzy Ewa


27.04.PONIEDZIAŁEK

Posłuchajmy piosenki „ Ochroń ziemię” ( K. Gowik). Uczymy się refrenu. https://www.youtube.com/watch?v=3oEy3cS29W8 rozmawiamy z dzieckiem na temat piosenki − Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli? − Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać? − Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi? − Co oznaczają słowa piosenki: „W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek zacznie lubić?”

Zabawa dramowa – My, drzewa. Dzieci są drzewami. Rodzic opowiada, co działo się z lasem, drzewami, a dzieci wcielają się w role drzew i uzewnętrzniają stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń opisywanych przez Rodzica. Rodzic opowiada: Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany – wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu – drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą?

Zabawa ruchowa - Rzucamy szyszkami  - ćwiczymy duże grupy mięśniowe. Dzieci na niby spacerują po lesie, co pewien czas podnoszą szyszkę ( może być kulka z gazety) i rzucają nią z dużym zamachem jak najdalej.

Kształtujemy postawę proekologiczną. Obejrzyjcie bajkę edukacyjną „ Rady na Odpady” https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k&feature=share&fbclid=IwAR3rYpjnqR0fuK9EwdAK0zeQUHFv4aTN5CiYXfGtsqfGO4KeAnCOHTVVNBA

Porozmawiajcie z dzieckiem na temat segregacji śmieci i dbania o nasze środowisko.

6 latki poznają literę h małą i wielką pisaną i drukowaną

Książka Nowe przygody Olka ia Ady litery i liczby str. 70-73. Kto nie ma książki zapraszam na:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=73

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=74

Następnie otwórzmy książkę na  str 66 - 69. Kto nie ma książki zapraszam na: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=69

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=70

6-latki czytają tekst pod obrazkami, natomiast 5-latki słuchaja tekstu czytanego przez rodzica lub czytają same jeśli potrafią.

Pamiętajmy o tym aby dzieci 6-letnie przez cały czas utrwalały poznane litery, czytały zdania i proste teksty. Korzystajmy z książek „Nowe przygody Olka i Ady” lub posiłkujmy się innymi pozycjami dla dzieci.

Gra interaktywna „ Akcja segregacja” – utrwalamy zasady segregacjo śmieci https://view.genial.ly/5e971e3a043e350e09005ddb

Na koniec propozycja na cały nadchodzący – rodzinny projekt edukacyjny  „ Bazgrołkowe obserwacje przyrody”

 https://przedszkolankowo.pl/2020/04/26/czesc-3-bazgrolkowe-obserwacje-przyrody-czyli-rodzinny-projekt-dzialan-edukacyjnych/?fbclid=IwAR10dpx0Dxk6WkR7sGe_EQ--d8rkINbtynujo_F5OCXon8xh3QsbIlTnFqM

Zachęcam do podjęcia wyzwania. Oczywiście chwalimy się zdjęciami.

Joanna


Zajęcia popołudniowe
Zapraszam na film" Ochrona przyrody" https://www.youtube.com/watch?v=mMdppVwfWvg
Zachęcanie dzieci do dbania o las jako płuca naszej planety.
Zabawa " Czarodziejski worek" dzieci rozpoznają przez dotyk przedmioty i nazywają je ,( do worka bawełnianego wkładamy kawałki kory, gałązkę drzewa, gałązkę drzewa iglastego, szyszkę ,żołędzia) tak aby dzieci ich nie widziały dzieci nazywają wybrany przedmiot ,dzielą go na sylaby, głoski.
Dalsza praca w książkach karta pracy cz 4 str 12,13.
Zabawy na powietrzu - rysowanie patykiem na ziemi lub piasku na temat " Drzewa".


Miłej zabawy Ewa.


24.04.2020 PIĄTEK

Dzieci:

Wąchają kwiatki  - wykonują przysiad, skłon głowy w przód i głęboki      wdech nosem, a wydech – ustami,

biegają po alejkach, naśladując motyle - wyciągają ramiona w bok,.   rytmicznie podnoszą je i opuszczają.    

Ogrodnik Maciej prosi dzieci o pomoc przy sadzeniu.    

Dzieci:

Sadzą rośliny - wykonują siad klęczny, naśladują czynności: kopania, sadzenia, przysypywania roślin ziemią,

myją ręce po pracy - stają w rozkroku, wykonują lekki skłon tułowia      w przód, pocierają dłońmi o siebie,

podlewają posadzone rośliny - poruszają się po wyznaczonym miejscu ogrodu       i naśladują podlewanie.

Joanna

 


23.04.CZWARTEK

Ćwiczymy – „Gazetowa joga”- potrzebne będą gazety.

https://www.youtube.com/watch?v=HkPdFnGRFGw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1_i803zkUKCsbf9Rt0XWYnmBYsqNbyJlO_Jy3BPCGI-gNLZj9pBCQHBRU

Kodowanie na dywanie – Koduj z nami – uczymy dzieci programować, rozwijamy kreatywność i analityczne myślenie

https://www.youtube.com/watch?v=-c04ILgAhDU

https://mata.edu-sense.com/pl?utm_source=akademia&utm_medium=app

„Po co hodujemy zwierzęta?”. Obejrzyjcie krótki film, z którego dowiecie się gdzie mieszkają zwierzęta wiejskie, co jedzą i co nam dają.

https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR31X9cIftvcGXaTnP7Ut-nOt75AKMcNIO7YkNAUM6YmDiGzBS-2-QFMLXo

Pokazujemy dziecku produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra. Dziecko nazywa zwierzę od którego dany produkt pochodzi – Co można zrobić z tych produktów? Podajemy  nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dziecko mówi, do zrobienia czego można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko – ser, budyń, jogurt… pióra – poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…

Domowe eksperymenty „Sprawdzamy siłę papieru”. Potrzebne będą: Kartka papieru i trzy szklanki.

https://www.youtube.com/watch?v=fjjaphMfC7s

Gra interaktywna „ Kto tu mieszka” https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07

Kochane przedszkolaki dziś przypada Dzień Książki. Na pewno macie w domu ulubioną książkę. Narysujcie jaką książkę najbardziej lubicie i oczywiście przysyłajcie zdjęcia.

Powodzenia Joanna


Zajęcia popołudniowe.
Ćwiczenia oddechowe - układamy na stoliku przed dzieckiem dwie kartki z bloku zieloną ( symbolizującą trawę ) , brązowa (symbolizującą kurnik) . Kartki można pomalować samodzielnie. Układamy na kartce- trawie sylwetki jajek lub kółka w kolorze białym. dziecko za pomocą słomki, rurki do picia ma przenieść jajko z trawy do kurnika ( podczas głębokiego wdechu jajko ,będzie trzymało się słomki. Dzieci przeliczają liczbę jajek.
Jakie zwierzęta mieszkają na farmie? 
https://www.youtube.com/watch?v=p-yVXcEXgH0  .Układanie zdań nt .zwierząt w gospodarstwie (koń, krowa,kot,pies. kury). Po ułożeniu zdania dzieci przeliczają wyrazy w zdaniu.
Dalsza praca w książce karta pracy cz 4 str. 10.

Ewa


22.04.2020 ŚRODA

” Policz głoski i sylaby – zwierzęta wiejskie” https://drive.google.com/file/d/1Umozu_duji8XlWBH8H7CPscx3acTlr05/view

Czytamy dzieciom wybrane popularne przysłowia, których bohaterami są zwierzęta; wyjaśniamy ich znaczenie.

  • Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
  • Zapomniał wół, jak cielęciem był.
  • Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
  • Pasuje jak wół do karety.
  • Nie kupuj kota w worku.

Razem z dzieckiem mówimy rytmicznie wybrane przysłowie; ilustrujemy je ruchem według pomysłu dziecka.

Słuchamy wiersza T. Fiutowskiej

“Podwórkowa awantura”

Kura gdacze, kaczka kwacze

– goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy. – Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka i już słychać go z daleka.

Koza meczy: mee, mee, mee…

– Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody

poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio, gęsi, a sio, kury!

 – Powiedziała, co wiedziała,

białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi.

– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi! Awantura się skończyła,

 bo ta koza groźna była.

Wyjaśniamy niezrozumiałe zwroty, a następnie pytamy: − Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze? − Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło? Czytamy wiersz jeszcze raz , a dziecko powtarza głosy zwierząt. Ćwiczymy w ten sposób mięśnie narządów mowy.

Słuchamy piosenki „ Na Podwórku” J. Kucharczyk – piosenka i tekst na

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs

Ćwiczymy pamięć – Zwierzęta wiejskie- gra interaktywna. https://view.genial.ly/5e95a496d82ffd0dbff5dbb4

Nie zapominamy o ruchu – kto może bawi się na świeżym powietrzu – zabawa „Posłuszne gąski” – wyjaśniamy pojęcie „ Chodzić gęsiego”. Rodzic jest mama gęsią a dziecko idzie posłusznie za nim, następnie zmiana ról.

Ugniatamy gazetę  w kulkę. Rzucamy kulkami i chwytamy je w miejscu, w chodzie, w biegu; rzucając i chwytając, wykonujemy dodatkowe zadania, np.: przed chwytem klaskamy, dotykamy ręką podłogi, robimy rękami młynek, wykonujemy obrót itp. Maszerujemy z kulką na głowie.

Dziś przypada Dzień Ziemi. Posłuchajcie piosenki „ Świat w naszych rękach”.

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE&fbclid=IwAR3neV4iyDEqbFXMibKunEblCX_7SwGon9PnRojnNAG_IM0REOVT4Q7YQ7w

Następnie wybierzcie kolorowankę, pokolorujcie najładniej jak potraficie i przyślijcie zdjęcia. Miłej zabawy. https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/dzien-ziemi/

Joanna


Zajęcia popołudniowe.
Rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej " Gdzie ukrył się kotek". Rodzic chowa w dowolnym miejscu maskotkę np. kotka. Od miejsca kryjówki ,do miejsca rozpoczęcia zabawy rozciągnięta jest wełna lub sznurek. Dziecko odnajduje kota , nawijając wełnę na kłębek i podążając jej śladem. Następnie określa miejsce ukrycia kota.

Policz zwierzęta https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/Dodawanie.pdf

Zaprowadź zwierzęta na farmę zgodnie z zamieszczonym kodem https://przedszkouczek.pl/wpcontent/uploads/2020/03/KodowanieZwierzeta.pdf
Kolorowanka wodna " Kura i kurczęta" (wyprawka plastyczna).

Dalsza praca w książce - karta pracy cz 4 str 9.

Zabawa klockami - budujemy domy dla zwierzat domowych lub całego gospodarstwa.

Ewa


21.04.2020 WTOREK

Kodowanie na dywanie: Przygotujcie kartkę na której zaznaczycie kilka kolorów. Poproście dziecko, żeby wyruszyło na „Poszukiwanie barw” czyli przedmiotów we wskazanych na kartce kolorach. Zaznaczacie na kartce przy każdej barwie znalezione przedmioty ( można napisać nazwę lub narysować znaleziony przedmiot). Na koniec liczymy, która barwa zwyciężyła.

Zwierzęta na wsi” obejrzyjcie film przedstawiający zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich rodziny. Posłuchajcie i naśladujcie głosy zwierząt oraz rozwiążcie zadania.  https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

„ Za długi, za krótki” ćwiczymy mierzenie długości. Na początku pomóżmy dzieciom zrozumieć stałość miary. Przygotujmy osiem sznurków w dwóch różnych kolorach ( może być to np. włóczka, paski wycięte z kartki papieru i z gazety). Układamy ze skakanek dwie drogi (każda składa się z czterech skakanek w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).

Dwie drogi równoległe. Pytamy dziecko: − Czy obie drogi mają taką samą długość?

Jedna z dróg zakręca. I znów pytamy − Czy teraz drogi mają taką samą długość? − Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?

Wracamy jeszcze raz do pierwszego przypadku. − Czy drogi mają taką samą długość? − Dlaczego tak uważacie?

Jedna z dróg zakręca. − Czy drogi nadal mają taką samą długość? − Jak można udowodnić, że są tej samej długości? (Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery skakanki, tylko przesunięte

Następnie dziecko i rodzic mierzą dywan stopa za stopą głośno licząc. Pytamy - Dlaczego wyszły wam różne wyniki? − Czy nasze stopy są jednakowej długości?

Potem mierzymy długość dywanu krokami głośno licząc − Dlaczego wyszły wam różne wyniki? − Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).

Jeśli mamy w domu to pokazujemy dzieciom linijkę, miarkę krawiecką. Proponujemy dziecku wspólne zmierzenie dywanu linijką.

Na koniec biegamy po dywanie z gazetą trzymaną oburącz w górze potrząsając nią. Na hasło „ burza” zatrzymujemy się przyjmując dowolna pozycję, a gazetą osłaniamy sobie głowę przed deszczem.

Kurczak inaczej” – wykonujemy kurczaka w słoiku. Potrzebne będą: mały słoiczek, klej magic, żółta bibuła ( można zastąpić żółta kartką), Czerwone piórka ( można zastąpić czerwoną kartką). Słoik odkręcamy i napełniamy kawałkami żółtej bibuły. Zakręcamy, stawiamy na zakrętce. Doklejamy, oczy, dziób, skrzydła i piórka na górze.  

W związku z tym, że wszyscy mamy obowiązek zasłaniać twarz, również nasze dzieci to na koniec bajka i kolorowanki które pomogą dzieciom zaprzyjaźnić się z maseczką. Bajka i kolorowanki „ Jak zaprzyjaźnić się z maseczką” do pobrania na:

https://www.mamaprzyjaciel.pl/maseczki-dla-smokow/?fbclid=IwAR0CE3XmnGb5WeoWXGgBOaJhTqK4lXNvsUZ5LJIYOQlRMJHPN4mNffa1gF4

Joanna


Zajęcia popołudniowe.
Zabawa z rymowankami- prosimy dziecko , aby ułożyło rymy do wymienionych przez rodzica słów np. kotek-płotek; koń- słoń; krowa-mowa; szczeniaczek- kubraczek; kura- góra...
Zachęcamy dziecko do rozwiązania
zagadki. Mówimy, ze będzie ona dotyczyła zwierzęcia , które może mieszkać na wsi i  w mieście. Prosimy , aby dzieci odpowiedź namalowały farbami.
MA CZTERY ŁAPY I OSTRE PAZURY
MOŻE, BYĆ CZARNY, RUDY LUB BURY
UWIELBIA WSPINAĆ SIĘ PO PŁOTKU
BIEGNIE ,GDY WIDZI MLEKO W SPODKU.( kot)
dalsza praca w książce
karta pracy cz 4 str 7,8.
Miłej zabawy Ewa.


20.04. PONIEDZIAŁEK

Zapraszam do ćwiczeń percepcji słuchowej. Prawidłowe spostrzeganie słuchowe pomoże dzieciom w czynnościach czytania i pisania, tak więc ćwiczymy: https://www.youtube.com/watch?v=y2KbSthTnl0&t=25s

Zaśpiewajamy poznane ostatnio piosenki „ Pisanki, pisanki, jajka malowane” https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY oraz „ Maszeruje wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=DnH0l6NK6vI

Posłuchajmy opowiadania „Uparty kogut” Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby https://www.youtube.com/watch?v=XeF5X7sbWiQ

Porozmawiajmy na temat opowiadania. − Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi? − Z kim bawił się Olek? − Co robiła Ada? − Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego? − Czym zajęli się tata z wujkiem? − Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało? 

Następnie otwórzmy książkę na  str 62-65. Kto nie ma książki zapraszam na:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=65

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=67

6-latki czytają tekst pod obrazkami, natomiast 5-latki słuchaja tekstu czytanego przez rodzica lub czytają same jeśli potrafią.

Poruszajmy się - ćwiczenie tułowia – skłony – „Kogut zasypia”. W siadzie klęcznym, wykonujemy skłony tułowia w dół, z dotknięciem głową kolan – kogut chowa głowę w piórka. Potem powoli prostujemy się i ustawiamy głowę prosto.

Pobawmy się w zabawę słowną „ Jakie jest zwierzę?” Pytamy dziecko Jaki (jaka) jest…? – podając nazwę zwierzęcia, a dzieci wymyślają określenia.

(Np. Jaka jest kura? (mała, głośna…) Jaki jest kogut? (szybki, głośny…) Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna…) Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna…).

Układamy zdania na temat zwierząt z wiejskiego podwórka.

Dzieci 6 letnie poznają literę ż Ż małą i  wielką pisaną i drukowaną

Książka Nowe przygody Olka ia Ady litery i liczby str. 64-67. Kto nie ma książki zapraszam na:

Joanna

Zajęcia popołudniowe.
Zabawa " Domek na wsi" rozwijanie sprawności wzrokowej i słuchowej dzieci.
Dziecko rysuje rysunek do podanego opisu. Żaneta mieszkała na wsi w bardo ładnym domku. Dach na domu jest czerwony. Ściany domu biało wybielone. Drzwi i okna pomalowane są na zielono. Ogródek przed domem otoczony jest żółtym płotkiem.Ścieżka przed domem wysypana jest brązowa kostką. Za domem rosną 3 drzewa , które na wiosnę mają piękne jasnozielone liści. każdy , by chciał mieszkać w tak kolorowym domku.
Zabawa z elementem dramy " Zgadnij kim jestem?" Rodzice przygotowują napisy z nazwami zwierząt( kot,pies,kura, kogut, koza,krowa...). Dziecko losuje ,odczytuje nazwę i za pomocą gestu, ruchu, mimiki i głosu przedstawia wybrane zwierze.
Dalsza praca w książkach karta pracy cz.4 str. 3-6.
Milej zabawy Ewa.


Zabawa ślady zwierząt wiejskich

https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2020/04/Slady_zwierzat_logopestka.pl_.pdf

Zabawa 1. Przyglądamy się śladom.

Weź do ręki lupę (jeśli masz) i zamień się w obserwatora. Dokładnie obserwuj, jak wyglądają ślady zwierząt. Porównaj je z sobą. Czym się różnią? Czy są podobne do siebie? Które są podobne?

Zabawa 2. Dopasuj ślady.

Co to? Ślady zniknęły! Czy dobrze je zapamiętałaś/eś? Sprawdź swoją pamięć i przyklej w puste miejsca odpowiednie ślady.

Zabawa 3. Łączymy w pary (obrazki)

A teraz poćwicz swoją rękę. Przygotuj kredkę, flamaster, ołówek i połącz ślady (znajdujące się po lewej stronie) ze zwierzętami (po prawej stronie kartki)

Zabawa 4. Łączymy w pary (wyrazy)

To było dla ciebie zbyt łatwe?! No to pora na trudniejszą wersję. Przeczytaj samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej wyrazy. Połącz nazwę zwierzęcia z odpowiednimi śladami.

Zabawa 5. Zabawa sensoryczna

Wytnij ślady znajdujące się na 1 stronie karty pracy. Przygotuj ryż, pędzelek i tackę/pojemnik. Poproś rodzica o to, aby na dnie pojemnika/tacki ułożył obrazki i zasypał je ryżem/mąką. A ty zabaw się w detektywa. Weź pędzelek w dłoń i tak długo omiataj obrazki, aż będziesz pewny, jaki to ślad.

   https://youtu.be/RuRRd6dqm-k

żródło Logopestka.pl


17.04. PIĄTEK

Poruszamy się przy muzyce A. Vivaldii „ Cztery Pory roku. Wiosna”. Najpierw wysłuchajmy razem z dzieckiem utworu. Zwróćmy dzieciom uwagę na tempo charakter melodii, ale pozwólmy im na dowolną interpretację ruchem słuchanego utworu.

 https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

Następnie bawimy się z historyjką obrazkowa “Mały wróbel” – Dzieci wycinaja , a następnie układają obrazki według kolejności zdarzeń.  ( Wyprawka karta pracy D)

Wiosenne powroty – utrwalamy wiadomości o ptakach powracających do Polski na wiosnę. Posłuchajmy opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „ Gdzie budować gniazdo”. Wykonujemy bociana z rolki po papierze toaletowym.( Do wykonania bociana będzie potrzebna rolka po papierze toaletowym, biała i czarna farba, biały i czerwony karton, nożyczki i klej). Rozwiązujemy zagadki  i bawimy się przy muzyce.

https://www.youtube.com/watch?v=3qh999eHtNg

Oczywiście jak zwykle chwalimy się swoimi pracami ( zdjęcia)

Nie zapominamy o ruchu. Kto ma możliwość bawi się na powietrzu. Zabawa     „ Kto dalej rzuci”. Do rzutów możemy wykorzystać dowolny przedmiot: może być plastikowa butelka ( oczywiście pusta), gąbka lub inny przedmiot – byleby był bezpieczny. Rzucamy i metodą stopa za stopą mierzymy odległość. Ciekawe kto wygra?

Na koniec zaśpiewajmy piosenkę „ Maszeruje wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=DnH0l6NK6vI

Joanna

Zajęcia popołudniowe.
Rozwijamy sprawność manualną dłoni " Ptaki"-  rysowanie na tacy z wysypaną sola lub piaskiem ptaków.
Ćwiczymy czytanie i dzielimy na sylaby https://www.youtube.com/watch?v=vlXQqg1T07s

Układamy z rozsypanki literowej nazw ptaków wiosennych (litery są w teczce plastycznej)
Zabawa ruchowa z elementem podskoku " Ile razy zakukała kukułka". Rodzic kukułka kuka, dziecko liczy i podskakuje tyle razy ile zakukała kukułka.
Praca w książkach karta pracy cz .3 str.67,68
Miłego dnia życzy Ewa.


16.04. CZWARTEK

Kodowanie na dywanie. Zagrajmy z dziećmi w grę interaktywną Bociek i żabka – wspieranie logicznegomyślenia.

https://www.janauczycielka.com/kodowanie-z-dziecmi/gry/bociek-i-zabka/

Ćwiczenia separacji ruchów (separacja ruchów polega na wprowadzeniu wybranej części ciała w ruch, w sposób niezależny od ruchów innych części ciała.)Wydajemy dzieciom polecenia, a dzieci je wykonują. Oczywiście dzieci mogą też wydawać polecenia rodzicom – rodzice je wykonują:

• Niezależność ruchów rąk tułowia: prawa ręka poziomo w bok, lewa – pionowo w górę, prawa ręka poziomo w przód, lewa – pionowo w górę, prawa ręka poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę, prawa ręka pod kątem w górę, lewa – pod kątem w dół.

• Rozdzielanie ruchów dłoni i palców: zaciskanie prawej dłoni przy jednoczesnym rozchylaniu lewej, uderzanie czubkami palców obydwu dłoni o blat stołu, na zmianę: wewnętrzną stroną dłoni i zewnętrzną stroną dłoni.

 • Rozdzielanie ruchów palców: zaciśnięcie pięści wokół kciuka, unoszenie po jednym placu dłoni opartej palcami o stół.

Wykonujemy pracę plastyczną „ Wilga” ( Wyprawka Karta 18). Będzie potrzebny klej, nożyczki i kredki. Pracę wykonujemy wg instrukcji.

Kto nie ma wyprawki wykonuje opaskę na głowę „ Bocian”- potrzebny będzie biały, czarny i czerwony karton, nożyczki i klej. Opaskę dzieci mogą wykorzystać w zabawie w bociana.

https://www.youtube.com/watch?v=hyGRipn0jq0

Oczywiście możemy zrobić obie prace i chwalimy się zdjęciami.

DOMOWY TOR PRZESZKÓD https://www.youtube.com/watch?v=keebzVw23k4

I na koniec „Wielkie pranie” – zaproś dziecko do pomocy w układaniu prania – poproś, aby odszukało i połączyło w pary takie same skarpetki. Zachęć dzieci do ich przeliczania, segregowania (skarpetki poszczególnych członków rodziny), porównywania, kto ma ich więcej,  a kto mniej. Podczas zabawy dzieci będą ćwiczyć spostrzegawczość i umiejętności matematyczne.

Joanna


Zajęcia popołudniowe.

  • Zabawa artykulacyjna "Obudź się wiosna przyszła" przećwiczenie narządów mowy - dzieci owady, zwierzęta powtarzają zgłoski- pszczoła- bzz, mucha- zzz, bocian- kle, żaba - kum.W czasie spokojnej muzyki dzieci biegają i wydaja dźwięki.
  • Zabawa " Skojarzenia" zaczyna zabawę rodzic mówiąc dowolne słowo np. słońce, następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym słowem , co powiedział rodzic np. gorąco .potem rodzic podaje skojarzenie do słowa gorąco np. lato, dziecko podaje skojarzenie do słowa lato...Oto zabawa dla dzieci , która im się na pewno spodoba.
  • Nie zapominamy o utrwalaniu poznanych liter - wyszukiwanie i zaznaczenie liter podanych przez rodzica np. w artykule z gazety lub układanie ich z kolorowego sznurka.
  • Dalsza praca w książkach - karta pracy cz 3 str 65,66.
  • Zabawa ruchowa z elementem toczenia " Piłka w uliczce"- wyznaczymy uliczkę za pomocą skakanki lub sznurka . Dziecko ustawia się przed uliczką tocząc piłkę przez uliczkę starając się , aby nie wypadła ona po za wyznaczony obszar . Piłkę toczymy oburącz, prawa ręką i lewą ręką.


Miłego dnia życzy Ewa.


15.04. ŚRODA

Bawimy się twórczo – układamy ptaki z klocków. Możemy układać klocki na płasko na dywanie bądź też zbudować formę przestrzenną. Liczymy, ile klocków użyliśmy.

Uczymy się piosenki "Maszeruje wiosna" ( Gowin - Bożek)

https://www.youtube.com/watch?v=DnH0l6NK6vI

tekst https://www.tekstowo.pl/piosenka,urszula,maszeruje_wiosna.html

Maszerujemy w rytm piosenki po pokoju.

Rozwiązujemy zadania tekstowe: Dzieci przygotowują sobie 10 liczmanów – mogą to być klocki, nakrętki od butelek itp. Rozkładają je przed sobą. Rodzic  podaje zadania, a dziecko stara się je rozwiązać, dokładając klocki lub je odkładając.

Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dzieci układają przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (Dzieci dokładają jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?

Dzieci liczą klocki i podają ich liczbę, odpowiadając na pytanie. 6l - Dzieci układają działanie: 7 + 3 = 10 i odpowiadają na pytanie.

Na drzewie było 8 gołębi. (Dzieci układają przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (Odsuwają 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie?

Dzieci liczą pozostałe klocki i odpowiadają na pytanie. Dzieci układają działanie: 8 – 8 = 0 i odpowiadają na pytanie.

Pracujemy w książkach:

5l -  Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 65. Kolorowanie jajek.

6l -  Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 56–57. Zapisywanie obliczeń do sytuacji przedstawionych na obrazkach. Czytanie zadań. Wykonywanie do nich ilustracji i zapisywanie obliczeń.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=59

Gimnastyka na okrągło – gra interaktywna

https://view.genial.ly/5e81d0855384180d8dc648bb


Joanna


Zajęcia popołudniowe.
Zabawa słowna " Wyodrębnianie głosek" rodzic podaje nazwę ptaków( jaskółka, bocian, szpak,skowronek) . Dzieci dzielą wyrazy na sylaby , podają pierwszą i ostatnia głoskę wyrazu.
Zabawa z elementem równowagi " Z kwiatka na kwiatek" kwiatki to ( koła wycięte z kolorowego papieru lub gazet) rozłożone w niewielkiej odległości od siebie - dzieci motyle przelatują z kwiatka, na kwiatek( dzieci nie mogą dotykać podłogi musza przejść bezpośrednio z jednego koła na drugie).
Dalsza praca w książkach karta pracy cz 3 str. 63,64.

Ewa


14.04 WTOREK

Poznajemy nazwy wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka.

http://www.ptakipolski.pl/szpak/

https://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/bocian-bialy-opis-wystepowanie-i-zdjecia-ptak-bocian-bialy-ciekawostki,21462.html

https://www.ekologia.pl/wiedza/zwierzeta/czajka

https://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/skowronek-opis-wystepowanie-i-zdjecia-ptak-skowronek-ciekawostki,25037.html

Słuchamy piosenki "Maszeruje wiosna" ( Gowin - Bożek)

https://www.youtube.com/watch?v=DnH0l6NK6vI

tekst https://www.tekstowo.pl/piosenka,urszula,maszeruje_wiosna.html

Bawimy się przy piosence" Wiosną urodziły się Motyle"  rekwizyty możemy zrobić z bibuły jeśli ją mamy lub wykorzystać np. ściereczki kuchenne

https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk

Oglądamy krótki film " Ptaki buduja gniazda"

https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

Rozmawiamy nt: ptasich zwyczajów.

Wizualizacja – Jestem bocianem. Dziecko naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada rodzic. Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

6l. poznaja litere J,j

Książka „ Nowe przygody Olka i Ady litery i liczby” str. 52-55.

Kto nie ma w domu książek:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=55

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=56

Jeśli mamy możliwość to obserwujemy zachowania ptaków.

Kolorujemy

http://print.krokotak.com/p?x=0e8b951a9b534b51ac1a5114bb2f18c7

Joanna


"Zaczarowany motyl" dziecko siedzi po turecku. Wyobraża sobie, że trzyma w dłoniach motyla ( dłonie zamknięte) . Dziecko wypowiada słowa" Motylek, motylek wyleci za chwilę" powoli, delikatnie rozchylają dłonie i wypuszcza motyla. 
Samodzielne układnie puzzli " Wiosna" karta wyprawka plastyczna.
Kontynuacja pracy w książkach cz. 3 str 62.
W dalszym ciągu przypominamy o codziennym czytaniu dzieciom bajek ( 30 minut).
 Ewa


10.04.PIĄTEK

Pokoloruj świąteczny koszyczek

http://print.krokotak.com/p?x=2273e4bca0a6464aa72dabe68c600119

Ćwiczenie koordynacji ruchowej i równowagi w zabawie „ Stopa za stopą”  ? ułóż na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.).  Poproś, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą.

Słuchanie wiersza  Władysława Broniewskiego Śmigus.

http://www.ewa.bicom.pl/zyczenia/wielkanoc/wn44.htm

Rozmowana temat wiersza i zwyczaju oblewania sie wodą, wyjaśnienie dziecku jak ten zwyczaj rozumiany był dawniej.

https://www.mjakmama24.pl/mama/imprezy/smigus-dyngus-albo-lany-poniedzialek-skad-sie-wzial-ten-zwyczaj-wielkanocny-aa-QkoN-gGU2-LHzs.html

Nie zapominamy o ruchu. Zabawa - Gimnastyka przedszkolaka. Dziecko maszeruje przy muzyce, na przerwę w muzyce zatrzymuje się naśladuje wykonywane przez rodzica ćwiczenia: głowy i szyi – krążenia, skłony i skręty; ćwiczenia tułowia: krążenia, skrętoskłony; ćwiczenia ramion i nóg – Pajacyk.

Śpiewamy piosenkę

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY

Razem obejrzyjmy bajkę z morałem " Bajka o gesim jaju" E. Szelburg -Zarembiny

https://www.youtube.com/watch?v=6GHhf23i2o0

Joanna Kłósek

 


Zabawa słowna" Porównywanie" Rodzice podają dzieciom słowa, zadaniem dzieci jest określenie , które słowo jest dłuższe .Dłuższe słowo dziecko dzieli na sylaby i liczy głoski, np baran- baranek
                        kura- kurczątko
                         jajko- jajeczko
                         palma- palemka

" Nasze pianki i kraszanki" kultywowanie tradycji związanych z ozdabianiem jajek. Dzieci maja po dwie wydmuszki lub więcej. z jednej wydmuszki wykonują pisankę -rysują pisakami lub malują farbą wzory linie w układzie pionowym, poziomym, linie skośne, fale lub inne dowolne wzory. Drugą wydmuszkę - kraszankę dzieci oklejają elementami z papieru , naklejkami, materiałem sypkim ( ryż, przyprawy, kasza..._) . Chwalimy się swoimi pracami i wykorzystujemy je do dekoracji świątecznej w domu.
Kontynuacja pracy w książkach cz.3 str.
78,79,80 

https://www.youtube.com/watch?v=NBQGuOfgGSU                    


Ostatnia aktualizacja: 2020-06-10